
RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK
jaarverslag 2016





3

INHOUDSTAFEL

■	 VOORWOORD......................................................................................................................................... 5

■	 2016 IN CIJFERS EN TABELLEN.......................................................................................................... 7

■	 WIJZIGINGEN CODE..............................................................................................................................17

■	 OVERZICHT BESLISSINGEN 2016.....................................................................................................18

■	 SAMENSTELLING RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK ....................................................................22

Foto cover: Belgaimage – Philippe François / Journalisten op het Schumanplein in Brussel na de aanslag in metrostation Maalbeek op 22 maart 2016

Druk: Drukkerij Artoos NV, Kampenhout





5

Met een sterke spurt richting Nieuwjaar klokte de Raad voor de Journalistiek 2016 af op een totaal van 
71 klachten. Dat was ei zo na een record. Belangrijker is dat meer dan 40 procent van de klachten die dat 
jaar werden afgehandeld in der minne werden geregeld. De Raad vervult daarmee de rol die hem was toe 
bedeeld: ethische regels voor journalistiek gedrag afspreken en een brug slaan tussen de samenleving en de 
wereld van de media. De Raad tikt journalisten indien nodig op de vingers, maar dat is niet zijn eerste taak. 
Die wil de journalist en zijn publiek dichter bij elkaar brengen.

De secretaris-generaal van de Raad is daarom tegelijk ook ombudsman, een dubbele rol die Pieter Knapen op 
het lijf is geschreven. Ik dank hem en zijn medewerkster Kristina De Wilde voor hun inzet, die de Raad ook 
in 2016 toeliet om te doen waarvoor hij is opgericht. Ik dank tegelijk ook alle leden van de Raad, die elke 
maand ten minste één middag in hun agenda vrijmaken voor een trip naar de Résidence Palace. Dat is niet 
altijd vanzelfsprekend.

De Raad stelde eind 2016 een bijgewerkte druk voor van de Code van de Raad voor de Journalistiek. Die 
werd ondertussen in januari ruim verspreid, onder meer als een bijlage bij De Journalist, het ledenblad van de 
Vlaamse Vereniging van Journalisten. Die nieuwe druk was nodig omdat de tekst van drie artikelen van de 
Code de voorbije maanden werd bijgestuurd. Eén van die artikelen kreeg ook een richtlijn toegevoegd.

Artikel 11 van de Code heeft betrekking op reclame, hoe journalisten daarmee moeten omgaan en hoe 
reclameboodschappen worden gepresenteerd. De vraag om op dat vlak voor duidelijkheid te zorgen, kwam 
van journalisten zelf. Ze weten soms niet goed hoe ze in deze voor veel mediabedrijven barre tijd moeten 
omspringen met druk van adverteerders of zelfs met een dwingende vraag uit het eigen huis.

De Code legt met deze tekst nadruk op de onafhankelijkheid van het journalistieke werk. Het moet voor 
elke mediagebruiker duidelijk zijn waar de journalistiek eindigt en de reclameboodschap begint. Er was in dit 
geval ook overleg met de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame. De JEP had al een vergelijkbare regel, 
die nu verder werd uitgewerkt. Het nieuwe artikel 12 en de richtlijn die erbij hoort, vraagt dat journalisten 
geen voordelen ontvangen die hun onafhankelijkheid in het gedrang kunnen brengen en dat media 
transparant zijn over de middelen waarmee journalistiek werk is betaald. Ook die tekst wil in de eerste plaats 
waken over de geloofwaardigheid van de berichtgeving.

Eerder vorig jaar al werd de Raad het eens over een bijgewerkte tekst van artikel 27. Dat moet de Raad 
meer mogelijkheden aanreiken om in een maatschappelijk gevoelig debat preciezer en met meer nuance te 
oordelen. Het artikel zegt dat de journalist niet aanzet tot racisme en discriminatie. Hij waakt er ook over dat 
de formulering van de berichtgeving niet stigmatiseert als elementen zoals, bijvoorbeeld, etnische afkomst of 
seksuele geaardheid worden vermeld. De Raad koos er ook voor om het woord ‘stigmatisering’ te gebruiken, 
in de plaats van het woord ‘stereotypering’.

Tijdens het jaarlijkse congres van de Alliance of Independent Press Councils of Europe (AIPCE), dat begin 
oktober in Stockholm werd gehouden, werd duidelijk dat persvrijheid ook in de Europese Unie niet 
overal vanzelfsprekend is. Er is, bijvoorbeeld, in Hongarije en Polen reden tot bezorgdheid. Er werden ook 
vragen gesteld bij de manier waarop een bedrijf zoals Facebook nieuws verspreid en zelfs ingrijpt in de 
berichtgeving.

2016 was in dat opzicht een sleuteljaar. De campagne voor een Brexit in het Verenigd Koninkrijk en de 
Amerikaanse presidentsverkiezingen lieten zien met hoeveel gemak halve waarheden en hele leugens hun 
weg vinden langs sociale media en over het internet. Zonder dat lastige journalisten hun rol in dat proces 
kunnen spelen. Facebook toonde zich alvast bereid om daarover met AIPCE te overleggen. Het maakt de 
opdracht van goed functionerende klassieke media ondertussen tegelijk moeilijker, maar ook nog zoveel 
belangrijker.

VOORWOORD

Hubert 
Van Humbeeck
Voorzitter

Foto: 
Photo News – 
Bert Van den Broucke / 
Hubert Van Humbeeck



6

©Photo News – Adam Holt / Cameralui in het Weston Homes Community Stadium bij de vriendschappelijke wedstrijd tussen Colchester United en 
Crystal Palace (25/07/2016)



7

2016 IN CIJFERS EN TABELLEN

Pieter Knapen
Secretaris-
generaal en 
ombudsman

Nieuwe klachten
Aantal nieuwe klachten

De Raad voor de Journalistiek heeft in 2016 71 klachten ontvangen. Dat zijn er ruim 30 procent meer dan 
in 2015. Het jaargemiddelde voor de hele bestaansperiode van de Raad bedraagt 47. Van de 71 klachten 
kwamen er 51 van particulieren en 20 van organisaties. Bij de laatste groep zat ook een klacht van een 
medium tegen een ander medium wegens plagiaat.

Naast de 71 nieuwe klachten waren er begin 2016 nog 17 oude dossiers in behandeling. Die dossiers van 
2015 werden allemaal in de eerste helft van 2016 afgerond. 

In totaal waren er in 2016 dus 88 dossiers in behandeling. Daarvan konden er 67 volledig worden afgewerkt, 
zodat er eind december nog 21 geopend bleven, tegenover 17 openstaande dossiers bij het begin van het 
jaar. Rekening houdend met de sterke toename van het aantal klachten betekent dit dat er geen achterstand 
werd opgelopen, wel integendeel. 

Betrokken media

Voor de eerste keer in de geschiedenis van de Raad waren de meeste klachten gericht tegen websites. Tot 
2015 stonden kranten en magazines bovenaan, in 2016 kwam er een kentering met 25 klachten tegen 
websites, plus nog eens 12 tegen websites in combinatie met hun tegenhanger in krant (9), magazine (1) 
of TV (2). In totaal waren er dus 37 of 52% van de klachten gericht tegen websites, een normale evolutie 
gezien het steeds groeiende belang van online nieuwsmedia. 

De kranten komen op de tweede plaats met 16 klachten, plus 9 tegen krant én website. Daarna volgen 
de magazines (7 louter magazine, 1 magazine en website), TV (6 louter TV, 2 TV en website), radio (1)1, 
persagentschap (1) en sociale media (1). Van de 8 klachten tegen magazines waren er 4 tegen populaire en 
televisiebladen. 

Er waren ook 3 klachten tegen een journalist, zonder dat de klager ook zijn of haar medium viseerde. In één 
geval ging het om journalistiek handelen zonder dat de journalist iets gepubliceerd had. In het tweede vond 
de klaagster de manier waarop de journalist met haar communiceerde opdringerig en partijdig. Het laatste 
geval betrof uitlatingen van een journalist in een blog en op sociale media. Foto: 

Photo News – 
Bert Van den Broucke / 
Pieter Knapen

Tabel 1

20042003 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
0

10

20

30

40

50

60

70

80

62

38

63

49

71
75

4542 41
35 47

28

38

28

Evolutie aantal klachten

1 De klacht tegen radio was een gecombineerde klacht tegen radio, TV en website, maar is hier voor het overzicht apart geteld.



8

Net als in 2015 was er bij de klachten tegen websites een klacht tegen een aggregatiewebsite, die geen 
eigen nieuws gaart of redigeert, maar op basis van RSS-feeds artikels van andere nieuwssites aggregeert, 
bundelt per onderwerp en publiceert. De Raad verklaarde de klacht ontvankelijk. 

Tabel 2

Betrokken media

krant 22,2%

website 34,7%

TV & website 2,8%

radio 1,4%

krant & website 12,5%

TV 8,3%

magazine & website 
1,4%

magazine 9,7%

persagentschap 1,4%

sociale media 1,4%
journalist 4,2%

©Belgaimage – Richard B. Levine / Cameraploegen voor de Trump Tower in New York (12/11/2016)



9

Aard van de klachten

De inhoud van klachten is uiteenlopend en de inbreuken op de beroepsethiek die klagers aanvoeren zijn 
velerlei. Op basis van de beweerde inbreuken die klagers aangeven, krijgt elke klacht één of meer labels. 
Het gaat om voorlopige kwalificaties die in de loop van de procedure kunnen wijzigen, maar desondanks 
geven ze een goed beeld van de domeinen waarop de problemen zich doorgaans situeren. Aangezien één 
klacht meerdere inbreuken kan vermelden, ligt het aantal labels hoger dan het aantal klachten.

Tabel 3

Aard van de klacht

priv
ac

y

onzo
rg

vu
ldige b

eri
ch

tg
ev

ing

men
se

lijk
e w

aa
rdigheid

las
ter

 en
 grie

ve
nde b

eri
ch

tg
ev

ing

opdrin
geri

g han
dele

n

minderj
ari

gen

wed
erh

oor e
n w

ed
erw

oord

plag
iaa

t

onafh
an

ke
lijk

 in
fo

rm
ere

n

opnam
e l

ez
ers

brie
f o

f r
ea

cti
e o

p fo
ru

m

ste
reo

typ
ing en

 disc
rim

inati
e

geb
ru

ik 
mate

ria
al 

va
n so

cia
le 

med
ia

afs
prak

en

rea
cti

e o
p vr

ag
en

 of k
lac

hten

rec
htze

tti
ng

em
barg

o

arc
hief

bee
ld

ze
lfd

oding
0

5

10

15

20

25

30

35

40

45 43

23

11 11 11
9

7
4 3 3 2 2 2 2 1 1 1 1

De categorie onzorgvuldige berichtgeving scoort traditioneel hoog, en dat is niet anders in 2016. 
Ruim 60% van de klachten (43 van de 71) gaan over onzorgvuldige berichtgeving, zoals fouten of 
vergissingen in de berichtgeving, te algemene of overdreven titels, feiten en bronnen die onvoldoende 
gecheckt zijn of verkeerde foto’s bij een artikel. 

Bijna één derde van de klachten (23) gaat over privacy. Dat is iets minder dan het jaar voordien (37%) en veel 
minder dan twee jaar eerder (54%). Tot 2014 steeg het aantal klachten over privacy meestal.

Elf klachten gaan over een schending van de menselijke waardigheid. Dat is een beduidende stijging 
tegenover 2015, maar die is in grote mate toe te schrijven aan één klaagster die tegen 6 media een klacht 
indiende en telkens een schending van de menselijke waardigheid inriep.

In 11 andere gevallen omschreef de klager de berichtgeving als lasterlijk of grievend. 

Er waren 9 klachten over berichtgeving over minderjarigen. Een opvallend hoog aantal, maar voor het 
grootste deel te verklaren door de klachten van een vzw die hulp biedt aan gezinnen met kinderen en 
jongeren in een moeilijke leef- of opvoedingssituatie. Zij diende een klacht in tegen 7 media namens een 
meisje van vijftien dat bij hen in begeleiding was. 

Zeven klagers vonden dat ze onvoldoende wederhoor of wederwoord hadden gekregen, een andere 
was boos omdat een krant een rechtzetting weigerde te publiceren na een foutief bericht. Verder waren er 
2 klachten over het gebruik van foto’s van sociale media, 2 over stereotypering en discriminatie, 1 over 
gebruik van archiefbeelden en 1 over berichtgeving over zelfdoding. 



10

Drie klachten gingen over onafhankelijk informeren. Eén klager vond dat de betrokken journalist veeleer 
optrad als activist dan als journalist, een ander vond dat de journalist tatoeages promootte en de laatste nam 
aanstoot aan het feit dat de journalist optrad als ghostwriter voor derden. 

Ten slotte is er de groep klachten over onzorgvuldige handelwijze. Klachten gaan niet alleen over 
gepubliceerde of uitgezonden artikels of reportages, maar ook over de manier waarop journalisten handelen 
en zich gedragen. Samen gaat het voor 2016 om 17 van de 71 of bijna een kwart van de klachten, waarvan 
er 11 gingen over opdringerig handelen door journalisten, 3 over de weigering van de redactie om een 
lezersbrief of een reactie op een forum op te nemen, 2 over redacties die niet of onvoldoende reageren 
op vragen of klachten van mediagebruikers, 2 over het niet nakomen van afspraken door journalisten, 
en een laatste over de naleving van een embargo. 

Een opvallende nieuwigheid waren 6 klachten over links op websites. In 5 van de 6 gevallen ging het 
om klachten van een vzw die hulp biedt aan gezinnen met kinderen en jongeren in een moeilijke leef- of 
opvoedingssituatie, en die een klacht indiende namens een meisje van vijftien. De vzw nam geen aanstoot 
aan de artikels van de sites zelf, maar wel aan een video waarnaar ze linkten. Het meisje kwam aan bod in 
de video, die gemaakt was door een blogger. De inhoud van de video was controversieel en de vzw vond dat 
niet alleen de blogger maar ook de sites die naar de video linkten, toestemming hadden moeten vragen aan 
de ouders of aan iemand anders die verantwoordelijkheid droeg over het meisje, om het meisje herkenbaar 
in beeld te brengen.

De 5 klachten werden minnelijk geregeld, maar in de marge ervan wisselde de Raad wel van gedachte over 
de vraag of een redactie verantwoordelijk is voor links en de inhoud die achter links schuilgaat. Gezien 
de minnelijke regelingen deed de Raad er geen uitspraak over, maar het is een thema dat in de toekomst 
ongetwijfeld nog zal opduiken.

Overigens verklaarde de Raad nog een andere klacht ontvankelijk op basis van een link, hoewel klaagster 
geen persoonlijk belang kon aantonen bij het artikel waaraan ze aanstoot nam. Maar ze kwam wel voor 
in een reportage waarnaar het artikel linkte. Hoewel klaagster geen bezwaar maakte tegen die reportage, 
achtte de Raad haar optreden erin wel voldoende om de klacht ontvankelijk te verklaren. De klacht was dus 
ontvankelijk vanwege de link, maar werd manifest ongegrond verklaard op basis van de inhoud van het 
artikel. 

©Belgaimage – AFP – Joe Klamar / Vluchtelingenkinderen spelen cameraploeg in het vluchtelingenkamp van Idomeni, 
Griekenland (23/04/2016)



11

Tabel 5

Resultaat van de klacht

minneli
jke

 re
geli

ng

uits
praa

k

onontva
nke

lijk

man
ife

st 
ongeg

rond

sto
pgez

et 
door k

lag
er

sto
pgez

et 
door R

vd
J

ad
vie

s

nog in
 beh

an
deli

ng
0

5

10

15

20

25

30 28

23

6 5
3 2 1

21

Aard van de afhandeling

Klachten worden op uiteenlopende manieren afgerond. De belangrijkste vormen zijn minnelijke regelingen 
door de ombudsman en uitspraken van de Raad.

Afgehandelde dossiers 
Doorlooptijd

In 2016 werden 67 dossiers volledig afgewerkt, 8 meer dan in 2015. De gemiddelde doorlooptijd bedroeg 
76 dagen, weekends en feestdagen niet inbegrepen. Dat is beduidend minder dan het jaar voordien (113), 
wat onder meer te maken heeft met het relatief hoge aantal minnelijke regelingen, waarvan er een aantal 
op korte termijn overeengekomen konden worden. Verder werden 6 klachten onontvankelijk verklaard, wat 
steeds snel gebeurt, en ten slotte waren er geen klachten van 2014 meer in behandeling. 

Tabel 4

Gemiddelde termijn dossier

2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
0

20

40

60

80

100

120

140

160

107
92

123

86

145

104
94 94

101

100

113
123

76



12

Minnelijke regeling

In 2016 werden 28 van de 67 of bijna 42% van de afgehandelde dossiers minnelijk geregeld. Dat is iets meer 
dan de jaren voordien. 

Minnelijke regelingen nemen uiteenlopende vormen aan. In 2016 ging het om excuses, publicatie van 
een rechtzetting of aanvulling, afspraken voor toekomstige berichtgeving, offline halen van foto’s, links 
of artikels, onherkenbaar maken van online-beelden, desindexering van artikels bij zoekmachines of 
verwijdering van artikels of reportages uit het archief om hergebruik te voorkomen. In één geval toonde de 
klager zich tevreden met het inhoudelijke antwoord van de hoofdredactie, en in een laatste geval zegde de 
hoofdredactie toe om een workshop voor de redactie te organiseren over berichtgeving over zelfdoding. 
Soms gaat het om een combinatie van verschillende elementen zodat het totale aantal in onderstaande tabel 
hoger ligt dan 28.

Tabel 6

Aard van de minnelijke regeling

ex
cu

se
s

afs
prak

en
 to

ek
omsti

ge b
eri

ch
tg

ev
ing

public
ati

e r
ec

htze
tti

ng of a
an

vu
llin

g

fo
to

 of v
ideo

 offl
ine

art
ike

l o
ffl

ine

vid
eo

 onherk
en

baa
r

art
ike

l o
f r

ep
orta

ge u
it a

rch
ief

des
index

eri
ng ar

tik
el

ve
rw

ijd
eri

ng lin
k

works
hop vo

or r
ed

ac
tie

tev
red

en
 m

et 
an

tw
oord

0

5

10
10 10

6 6

4
3

2
1 1 1 1

© Belgaimage – AFP / Journalisten op de top van de G20 in Hangzhou, China (04/09/2016)



13

De ombudsman gaat bij het begin van elke klacht na of een minnelijke regeling mogelijk is. Hij vraagt 
aan beide partijen of ze een voorstel willen doen of doet dat zelf. Als er een voorstel is, probeert hij via 
bemiddeling tot een regeling te komen. Als dat lukt en beide partijen gaan akkoord, is het dossier afgerond. 
De ombudsman rapporteert kort aan de Raad, maar de Raad komt niet tussen in minnelijke regelingen. 
Het aantal minnelijke regelingen varieert van jaar tot jaar.

Tabel 7

20042003 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
0

10

20

30

40

50

60

70

80

20%
26%

37%

31%

42%

18%

27%

29%

37%

15%

34%

59%57%

Evolutie aantal minnelijke regelingen

Eerder dan een uitspraak te doen over klachten, bieden minnelijke regelingen de mogelijkheid om het 
vertrouwen tussen klagers en journalisten of media te herstellen door een regeling waarin beide partijen zich 
kunnen vinden.

Uitspraak

De Raad deed in 2016 23 uitspraken over klachten. Daarnaast formuleerde hij een advies over een vraag van 
Unia (Interfederaal Gelijkekansencentrum) of een bepaalde cartoon strookte met de beroepsethiek.

Van de 23 uitspraken waren er 4 gegrond en 5 deels gegrond. In de overige 14 gevallen beoordeelde de 
Raad de klacht als ongegrond. Ook in zijn advies over de cartoon stelde de Raad vast dat er geen sprake 
was van een beroepsethische fout. De Raad heeft dus in 9 gevallen een inbreuk op de journalistieke 
beroepsethiek vastgesteld.

Bij 4 van de 9 klachten die gegrond of deels gegrond werden verklaard, ging het om onvoldoende gecheckte 
of foute informatie, waarvan het 1 keer specifiek over de titel ging. In 2 gevallen was de Raad van oordeel 
dat de journalist zichzelf en het doel van zijn optreden onvoldoende loyaal had bekendgemaakt, in 2 andere 
dat er onvoldoende wederhoor of wederwoord was gegeven. Verder ging het 2 keer om een schending van 
de rechten van degene die in de berichtgeving voorkwam en 1 keer om een schending van de privacy. In 1 
geval vond de Raad dat er onvoldoende onderscheid was gemaakt tussen feiten en opinie. Een laatste klacht 
was gegrond omdat bij een foto niet was aangegeven dat het om een archieffoto ging, wat misleidend kon 
zijn voor de lezer.

Op twee na publiceerden de media de mededelingen over de uitspraken die de Raad over hen deed, zoals in 
2013 werd overeengekomen. 

De Raad deed van 2003 tot en met 2016 217 uitspraken. Daarvan waren er 104 ongegrond en 113 gegrond 
of deels gegrond.

42%



14

Tabel 8

Evolutie aard van de uitspraak

0

5

10

15

20

25

30

2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016

 uitspraak
 ongegrond
 gegrond of deels gegrond

Andere vormen van afronding van klachten

Van de 67 afgehandelde dossiers verklaarde de Raad 6 klachten onontvankelijk. In 5 gevallen kon de 
klager geen persoonlijk belang aantonen zoals het werkingsreglement vraagt. Een zesde klacht werd deels 
onontvankelijk en deels manifest ongegrond verklaard2.

Vijf klachten werden manifest ongegrond verklaard. Dat kan volgens een bijzondere procedure, wanneer 
de ombudsman en de voorzitter van de Raad na een eerste onderzoek vaststellen dat er in geen geval sprake 
is van een inbreuk op de beroepsethiek. De ombudsman en de voorzitter legden deze gevallen voor aan de 
Raad, die hen telkens volgde in hun oordeel.

In 3 gevallen zette de klager de procedure stop, in 2 andere gevallen besliste de Raad om de procedure stop 
te zetten omdat de klager niet meer reageerde op herhaalde oproepen van de ombudsman over de verdere 
behandeling van de klacht.

Vragen
De ombudsman behandelt niet alleen klachten, maar ook vragen. In 2016 kwamen er 152 vragen binnen, 
net 1 minder dan het jaar voordien. 

Bij de vraagstellers waren 88 particulieren, 23 journalisten of hoofdredacteurs, 20 organisaties, 17 studenten, 
2 onderzoekers en 2 vertegenwoordigers van de Vlaamse administratie in het kader van een parlementaire vraag.

De vragen zijn van zeer uiteenlopende aard. In bijna 35 procent van de gevallen (53) waren de vraagstellers 
zelf betrokken bij het nieuwsitem waarover ze een vraag stelden. Bij de 99 andere vragen was dat niet 
het geval. Die gingen over nieuwsitems waar de vraagsteller niets mee te maken had, over algemene 
beroepsethische topics, over interpretatie van de code, over juridische thema’s, over de opdracht en de 
werking van Raad voor de Journalistiek enz.

Alle vragen werden snel beantwoord.

2 Klager diende een klacht in om twee redenen. Vooreerst vanwege de inhoud van een artikel, maar daarbij kon hij geen persoonlijk belang aantonen. 
Daarom werd dat deel van de klacht onontvankelijk verklaard. Daarnaast diende hij de klacht in omdat het medium weigerde om zijn reactie op het artikel 
op te nemen in het online forum. Daarbij had hij wel een persoonlijk belang, maar de Raad verklaarde de klacht manifest ongegrond op basis van artikel 14 
van de code dat media de vrijheid laat om ingezonden reacties al dan niet op te nemen.



15

Raadszittingen en commissievergaderingen
De voltallige Raad heeft in 2016 9 keer vergaderd. Gemiddeld waren 17,6 raadsleden aanwezig. Tijdens 
de vergaderingen overloopt de ombudsman de hangende dossiers en rapporteert kort over minnelijke 
regelingen. Op basis van het voorbereidende werk van commissies en de ombudsman beslist de Raad over 
klachten, nieuwe richtlijnen of wijzigingen van de code. Zo herformuleerde de Raad in 2016 artikel 11 van de 
code over journalistiek en reclame, artikel 12 over het aanvaarden van opdrachten en voordelen van derden 
en artikel 27 over discriminatie, stigmatisering en racisme. Hij keurde ook een nieuwe richtlijn goed over de 
financiering van journalistieke activiteiten. De raad van bestuur bekrachtigde deze wijzigingen.

De Raad organiseerde voor 19 klachten een hoorzitting. Daarbij zijn, naast de ombudsman, telkens drie 
leden van de Raad aanwezig. Zij lezen het dossier, horen beide partijen en doen een voorstel van beslissing 
aan de voltallige Raad. In vier gevallen was er op vraag van één of beide partijen geen hoorzitting en 
besliste de Raad op basis van de schriftelijke stukken. Ook voor het advies op vraag van Unia (Interfederaal 
Gelijkekansencentrum) was er geen hoorzitting. Ook zonder hoorzitting bereidt een rapporteringscommissie 
samen met de ombudsman het dossier voor. 

Naast de rapporteringscommissies over klachten werkten twee ad hoc commissies rond de wijzigingen van 
artikels 11, 12 en 27 van de code.

Externe activiteiten van de ombudsman
De ombudsman vertegenwoordigt de Raad voor de Journalistiek naar buiten. Hij gaf in 2016 vijf interviews 
aan kranten, magazines en radio over beroepsethische thema’s, modereerde een debat over de omgang van 
de pers met minderjarigen, gaf een lezing voor een culturele vereniging over hetzelfde thema, woonde drie 
studiedagen bij over media, beroepsethiek en recht, nam als panellid deel aan een debat over de verhouding 
tussen journalistiek en reclame, gaf acht gastcolleges aan opleidingen journalistiek van universiteiten en 
hogescholen en trad op als juryvoorzitter van de mediaprijs van de Werkgroep Verder over berichtgeving 
over zelfdoding. Hij gaf ook een infosessie over journalistieke beroepsethiek aan de koepelorganisatie 
van de Centra voor Algemeen Welzijnswerk (CAW) en een workshop aan een Europees initiatief voor 
burgerjournalistiek. 

In het kader van het aanbod voor redacties gaf de ombudsman twee workshops bij redacties van leden 
van de Unie van de Periodieke Pers (UPP). Bij zulke workshops kiezen de hoofdredacteurs op basis van 
dagelijkse vragen en problemen welke thema’s aan bod komen, zodat de ombudsman concreet kan inspelen 
op de reële noden van de redacties. Samen met zijn collega van de Conseil de déontologie journalistique, 
Muriel Hanot, gaf de ombudsman een infosessie met een overzicht van 14 jaar klachtenbehandeling aan de 
koepelorganisaties Vlaamse Nieuwsmedia (kranten) en The Ppress (algemene magazines). 

Samen met de voorzitter en de ondervoorzitter van de Raad overlegde de ombudsman met de top van de 
Federale Politie over terreurverslaggeving en met het bureau van de nationale raad van de Orde der Artsen 
over berichtgeving over medische problemen bij artsen en in ziekenhuizen. Verder was er overleg met de 
administrateur-generaal van de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) en met de vzw Eetexpert.

Ten slotte namen de ombudsman, de voorzitter en de ondervoorzitter van de Raad deel aan de jaarlijkse 
AIPCE conferentie in Stockholm (Alliance of Independent Press Councils of Europe), waar de ombudsman de 
richtlijn van de Raad over omgang van de pers met minderjarigen voorstelde.



16

© Belgaimage – AFP – Ozan Kose / Protest tegen de beslissing om de krant Zaman onder staatstoezicht te plaatsen in Istanbul, Turkije (04/03/2016)



17

WIJZIGINGEN CODE

De Raad voor de Journalistiek heeft in 2016 drie artikels van de code geherformuleerd en een nieuwe richtlijn 
goedgekeurd. Het gaat om de artikels over journalistiek en reclame, over het aanvaarden van opdrachten 
en voordelen van derden en over discriminatie, stigmatisering en racisme. De nieuwe richtlijn gaat over 
de financiering van journalistieke activiteiten. De raad van bestuur heeft de wijzigingen goedgekeurd. 
De bedoeling was om de bestaande artikels te verduidelijken.

Het nieuwe artikel 11 over de verhouding tussen journalistiek en reclame luidt als volgt:

De journalist leent zich niet tot reclame of propaganda. Hij laat zich niet onder druk zetten door 
adverteerders of belanghebbenden bij de informatie. 

Reclameboodschappen en andere commerciële bijdragen worden zodanig gebracht dat de mediagebruiker 
duidelijk kan vaststellen dat het geen journalistieke werken zijn, bijvoorbeeld door een expliciete 
vermelding of een duidelijk verschil in de vormgeving.

Het nieuwe artikel 12 bepaalt:

De journalist aanvaardt opdrachten noch voordelen die zijn onafhankelijkheid of de onafhankelijkheid van 
zijn redactie in gevaar brengen.

Bij artikel 12 hoort ook een nieuwe richtlijn over de financiering van journalistieke activiteiten:

Journalistieke activiteiten worden in principe betaald met middelen van de redactie onder 
verantwoordelijkheid van de hoofdredactie.

•	 Wanneer derden uitzonderlijk bepaalde onkosten dragen of bepaalde diensten leveren voor 
journalistieke opdrachten of activiteiten, waarborgen de journalist en de hoofdredactie de journalistieke 
onafhankelijkheid.

•	 Wanneer er in zulke gevallen een risico bestaat voor de geloofwaardigheid bij het publiek, is de journalist 
transparant over de externe financiering of ondersteuning.

Artikel 27 is geherformuleerd en de term stereotypering is vervangen door stigmatisering. Het bepaalt: 

De journalist zet niet aan tot discriminatie of racisme. Hij waakt erover dat de formulering van zijn 
berichtgeving niet stigmatiserend is, onder meer wanneer hij elementen vermeldt zoals etnische afkomst, 
nationaliteit, religie, levensbeschouwing, seksuele geaardheid of gender.

Naar aanleiding van de wijzigingen is de code herdrukt. Hij is voor 
journalisten en redacties beschikbaar op het secretariaat van de Raad. 
De code is online beschikbaar op 
http://www.rvdj.be/code-raad-voor-de-journalistiek of downloadbaar 
via http://rvdj.be/sites/default/files/pdf/code-rvdj.pdf. 

1

van de Raad 
voor de 
Journalistiek

WAARHEIDSGETROUW BERICHTEN
ONAFHANKELIJK INFORMEREN
FAIR PLAY 
RESPECT VOOR PRIVÉLEVEN EN MENSELIJKE WAARDIGHEID

409729-Raad vd Journalistiek Code OK.indd   1 22/12/16   15:42



18

OVERZICHT BESLISSINGEN 2016

De Raad voor de Journalistiek heeft in 2016 23 uitspraken gedaan over klachten. Daarvan waren er 4 
gegrond en 5 deels gegrond, de overige 14 waren ongegrond. Daarnaast formuleerde de Raad een advies 
over een vraag van Unia (Interfederaal Gelijkekansencentrum). Hieronder volgt een overzicht met een korte 
samenvatting van de uitspraken en het advies.

S tegen Morsum-Magnificat.be en Verbeeck – 2016-01 Deels gegrond 

Het artikel op de regionale website gaat over een verkeersongeval en bevat verschillende updates op basis 
van mails van klager. Klager is in het artikel niet identificeerbaar. De stijl van het artikel en de updates zijn 
provocerend, maar dat is op zich geen beroepsethische fout. Anderzijds vermengt het artikel feiten en 
opinie en is het onderscheid niet duidelijk voor de lezer. Dat is in strijd met de journalistieke code.

De Kock en verzekeringsraadsgeneesheren tegen VRT – Panorama, 
Van den Eynde, De Aguirre en Kneepkens – 2016-02

Ongegrond

De klacht gaat uit van een groep verzekeringsraadsgeneesheren en medisch deskundigen. De reportage 
gaat over mogelijke belangenvermenging bij artsen die zowel werken voor het gerecht als voor 
verzekeringsmaatschappijen. De Raad is van oordeel dat het thema van de reportage journalistiek relevant 
is, maar kan het waarheidsgehalte van de getuigenissen die erin aan bod komen, niet beoordelen. Het feit 
dat de reportage slechts voor één van de drie getuigen de betrokkenheid bij een omstreden website 
vermeldt, is een tekortkoming maar geen beroepsethische fout. Een aantal telefoongesprekken zijn 
zonder toestemming uitgezonden, maar de journalist heeft zichzelf en zijn bedoelingen duidelijk kenbaar 
gemaakt, en de gesprekken zijn onherkenbaar gemaakt.

Lenssens tegen Deconsument.com – 2016-03 Gegrond 

De bijdrage op de website gaat over opportunistische advocaten die misbruik maken van de 
goedgelovigheid en ellende van mensen om hoge erelonen op te strijken, en vermeldt klager daarbij als 
typevoorbeeld. Deconsument.com werkt volledig anoniem. De code van de Raad bepaalt dat de journalist 
loyaal en verantwoordelijk handelt, wat impliceert dat hij werkt met open vizier en zich niet verschuilt 
achter volledige anonimiteit, wat des te meer geldt als hij zijn standpunt of opinie weergeeft. 
De auteur verwijst in zijn opiniebijdrage ook naar een aantal feiten. Gezien de aard van de feiten was het 
aangewezen dat de website klager vóór publicatie de kans op wederhoor had gegeven.

Kriekels tegen TV Familie en Vanderleyden – 2016-04 Gegrond 

Het artikel gaat over de conflictueuze relatie tussen Jan Kriekels en Kirsten Janssens die als koppel bekend 
raakten door het TV-programma The sky is the limit en is gebaseerd op SMS-verkeer tussen Janssens en 
de journalist. De journalist heeft de versie van Janssens over het conflict niet gecheckt bij Kriekels, wat 
journalistiek nodig was om een evenwichtig beeld te krijgen. Ondanks de zware beschuldigingen in het 
artikel, heeft TV Familie Kriekels ook geen wederhoor of wederwoord gegeven.

Dirks en Chalmet tegen Nummer 9080 – 2016-05 Ongegrond

De klacht tegen het lokale maandblad Nummer 9080 gaat over de publicatie van een vrije tribune van de 
voorzitster van de raad van bestuur van een school in Zaffelare. Nummer 9080 heeft het recht om die vrije 
tribune te publiceren. De verantwoordelijkheid voor de inhoud ervan ligt bij de auteur. Het magazine kan 
een reactie vragen op een vrije tribune, maar is daartoe niet verplicht.



19

Victor tegen Het Laatste Nieuws – 2016-07 Gegrond 

Het artikel brengt reacties van bewoners van Eppegem, na een ongeval waarbij een meisje van twaalf 
om het leven kwam en de bestuurder vluchtmisdrijf pleegde. Eén van de bewoners is klaagster, die bij 
de familie op bezoek ging. De passage over de attentie die klaagster bij had voor de familie klopt niet 
en is niet gecheckt. De journalist heeft zichzelf en zijn bedoeling onvoldoende bekendgemaakt. Er was 
onvoldoende maatschappelijk belang om een foto van klaagster te publiceren tegen haar uitdrukkelijke 
vraag in om dat niet te doen, te meer omdat het bezoek aan de familie privé was.

Eskabee 1935 tegen Het Laatste en HLN.be – 2016-08 Deels gegrond 

De artikels gaan over ongeregeldheden bij een voetbalwedstrijd in derde provinciale. De Raad is 
van oordeel dat de journalisten voldoende relevante bronnen hebben geraadpleegd en heeft geen 
aanwijzingen dat de bronnen fout geciteerd of de feiten fout weergegeven zijn. De titel bij één van 
de artikels is suggestief, maar wordt geduid in het artikel. De krant heeft klager ook loyaal kans op 
wederwoord gegeven. Maar bij een foto in de editie Waasland had moeten staan dat het om een 
archieffoto ging, omdat de foto aanleiding kan geven tot misleiding van het publiek. De klacht is deels 
gegrond met betrekking tot de publicatie van de archieffoto.

V tegen Vier en Karen en De Coster – 2016-09 Gegrond 

De reportage gaat over een juridisch geschil tussen klager en voetbalclub KFC Hever, waarbij een 
cameraploeg onverwacht aanbelde bij klager. Klager vroeg twee keer om de opnames niet te gebruiken, 
wat toch gebeurde. Gezien de gebruikte overvaltechniek bij iemand zonder media-ervaring en gezien de 
herhaalde weigering had Vier rekening moeten houden met de vraag van klager om de opname niet uit 
te zenden. De zender had zijn standpunt ook op een andere manier kunnen weergeven, maar heeft hem 
door de gebruikte overvaltechniek, commentaar en beeldvoering te kijk gezet. Ook al werd zijn gezicht 
onherkenbaar gemaakt, toch was klager identificeerbaar door de combinatie van de beelden van zijn 
woning, het huisnummer en het voetbalveld.

V tegen Gazet van Antwerpen – 2016-10 Ongegrond

V tegen Het Nieuwsblad – 2016-11 Ongegrond

De artikels gaan over hetzelfde juridisch geschil als hierboven tussen klager en voetbalclub KFC Hever. 
De Raad is van oordeel dat de vermelding van de naam van klager in de artikels geoorloofd was en zijn 
rechten niet schendt, te meer omdat er geen afspraken waren tussen de journalisten en klager om de 
naam niet te noemen.

De Ruyck tegen De Gentenaar – 2016-12 Ongegrond

De Ruyck tegen HLN en HLN.be – 2016-14 Ongegrond

De artikels gaan over de rechtszaak tegen Mathieu De Ruyck in verband met het faillissement van zijn 
bedrijf DR Projects, waarmee hij het Bal der Bals organiseerde. De Raad is van oordeel dat de naam 
en voornaam van klager genoemd mochten worden en dat de berichtgeving over de rechtszaak 
waarheidsgetrouw en niet tendentieus was. De Raad ziet ook geen reden waarom de kranten klager, 
bovenop de weergave van zijn standpunten in de rechtszaal, daarbuiten nog eens om een wederwoord 
zouden moeten vragen.

VZW Bal der Bals tegen De Gentenaar – 2016-13 Ongegrond

Het artikel gaat over de uitspraak in een rechtszaak tegen Mathieu De Ruyck in verband met het 
faillissement van zijn bedrijf DR Projects, waarmee hij het Bal der Bals organiseerde. De Raad is van oordeel 
dat de naam Bal der Bals in het artikel mocht genoemd worden. De titel is onnauwkeurig, maar de 
onnauwkeurigheid is begrijpelijk door de opeenvolgende juridische structuren die klager opzette om het Bal 
der Bals te organiseren. De Raad beschouwt deze onnauwkeurigheid dan ook niet als een beroepsethische 
tekortkoming.



20

Simonart tegen Dag Allemaal – 2016-15 Ongegrond

Het artikel behandelt commentaren bij de uitspraak van klager dat David Bowie hem ooit vroeg om een 
setlist voor een tournee samen te stellen, een gesprek waarvan klager kan aantonen dat het wel degelijk 
heeft plaatsgevonden. Het staat Dag Allemaal vrij om over die commentaren een artikel te publiceren. 
Dag Allemaal heeft de reactie van klager over de setlist correct weergegeven, en heeft ook de geest 
van het gesprek gerespecteerd met een muziekjournalist die anoniem zijn twijfels uitte bij de uitspraken 
van klager. Het anonimiseren van bronnen is niet beperkt tot bepaalde journalistieke domeinen en Dag 
Allemaal heeft voldoende wederhoor gegeven.

S tegen Het Laatste Nieuws en HLN.be – 2016-16 Ongegrond

S tegen Het Nieuwsblad en Nieuwsblad.be – 2016-17 Ongegrond

S tegen GVA.be – 2016-18 Ongegrond

De artikels gaan over een ongeval met vluchtmisdrijf waarbij een jongen van 16 om het leven kwam. 
De journalisten hebben zich gebaseerd op verklaringen van vertrouwelijke bronnen in een gerechtelijk 
onderzoek, waarbij het belangrijk is om die verklaringen correct en voorzichtig te formuleren. Maar in de 
huidige stand van zaken heeft de Raad geen aanwijzingen dat de journalisten onverantwoordelijk zouden 
zijn omgegaan met de verklaringen die hen door bronnen zijn meegedeeld. De privacy is niet geschonden, 
al vraagt de Raad aandacht voor het onherkenbaar maken van foto’s. De journalisten hebben zich niet 
opdringerig gedragen.

S tegen Het Belang van Limburg – 2016-19 Deels gegrond 

De artikels gaan over hetzelfde ongeval met vluchtmisdrijf als hierboven, waarbij een jongen van 16 om 
het leven kwam. De uitspraak is dezelfde, op het laatste element na. Zoals in de vorige gevallen hebben 
de journalisten zich gebaseerd op verklaringen van vertrouwelijke bronnen in een gerechtelijk onderzoek, 
waarbij het belangrijk is om die verklaringen correct en voorzichtig te formuleren. Maar in de huidige 
stand van zaken heeft de Raad geen aanwijzingen dat de journalisten onverantwoordelijk zouden zijn 
omgegaan met de verklaringen die hen door bronnen zijn meegedeeld. De journalisten hebben zich niet 
opdringerig gedragen. De foto van de bestuurder is goed onherkenbaar gemaakt, maar de privacy is 
geschonden door de vermelding van de straatnaam van de bestuurder en zijn gezin.

S tegen TV Limburg – 2016-20 Deels gegrond

De reportage op TV en de artikels op de website gaan over hetzelfde ongeval met vluchtmisdrijf als 
hierboven, waarbij een jongen van 16 om het leven kwam. De uitspraak verschilt wel van de vorige. 
De journalisten hebben zich gebaseerd op verklaringen van vertrouwelijke bronnen in een gerechtelijk 
onderzoek, waarbij het belangrijk is om die verklaringen correct en voorzichtig te formuleren. Vanwege 
inconsistenties tussen intro en reportage, tussen middag- en avondnieuws en tussen reportage en titel op 
de website is de Raad van oordeel dat de zender met betrekking tot de titel op de website onvoldoende 
verantwoordelijk is omgegaan met de verklaringen die hem door bronnen zijn meegedeeld. Maar de 
privacy is niet geschonden en de journalisten hebben niet opdringerig gehandeld.

Groothuys tegen Het Nieuwsblad en Nieuwsblad.be – 2016-21 Ongegrond

Het artikel gaat over een dakbrand bij een woning, waarbij de eigenaar bij herstellingswerken per ongeluk 
zijn eigen dak in brand stak. De Raad is van oordeel dat de artikels de gebeurtenissen correct weergeven 
en dat het geoorloofd was om de naam van klager te noemen. De Raad begrijpt dat de oorspronkelijke 
titel op de website weinig flatterend kon overkomen, maar de redactie heeft de titel op verzoek van 
klager aangepast.



21

V en BVBA VR tegen HLN.be – 2016-22 Deels gegrond 

Het artikel gaat over een gerechtelijk onderzoek naar de vermoedelijke verduistering en heling van 
nepsigaretten. De Raad vindt het geoorloofd om de naam van het bedrijf en de initialen van de 
zaakvoerder te vermelden. Maar volgens het artikel zat de zaakvoerder nog in de gevangenis op het 
moment van publicatie, terwijl hij voorwaardelijk vrij was. De redactie heeft de fout na enkele weken 
rechtgezet en het artikel van de website verwijderd, maar de Raad vindt de rechtzetting onvoldoende 
loyaal. De klacht is daarom gegrond wat de foutieve berichtgeving en het gebrek aan loyale rechtzetting 
betreft.

De Schutter tegen DeMorgen.be en Vandeweghe – 2016-23 Ongegrond

De klacht gaat over een column waarin de journalist kritiek uit op het vonnis van een Britse rechtbank 
over de Hillsborough-ramp in 1989. Bij een match tussen Liverpool en Nottingham vielen toen 96 doden. 
De rechtbank stelde de politie verantwoordelijk voor de ramp en sprak de supporters vrij. De journalist 
schrijft dat de politie inderdaad fouten maakte, maar heeft het tegelijk over supportersgeweld en noemt 
het vonnis van de volksjury een drama.
De Raad voor de Journalistiek is van oordeel dat een journalist in een column de uitspraak van een 
rechtbank mag becommentariëren, in twijfel trekken en bekritiseren. De Raad vindt ook dat DeMorgen.be 
niet verplicht was om een wederwoord of lezersbrief van klager te publiceren.

Parket Brugge tegen Lescrauwaet – 2016-24 Ongegrond

Volgens het parket had de journalist de dochter van een man die 33 jaar geleden verdween niet mogen 
contacteren, toen die zijn auto met stoffelijke resten dit voorjaar uit de vaart in Damme werd gehaald. Het 
parket had, zonder verdere toelichting, laten weten dat het niet zou communiceren over de zaak.
De Raad voor de Journalistiek stelt vast dat het parket niet gevraagd had om de berichtgeving uit te 
stellen en ook geen afspraken had gemaakt over een embargo, en is van oordeel dat de journalist zijn 
informatie op andere manieren kon vergaren en zijn werk kon doen. De Raad meent ook dat de journalist 
de dochter van het slachtoffer, ondanks de moeilijke omstandigheden, correct behandeld heeft.

Naast 23 uitspraken over klachten formuleerde de Raad in 2016 ook 1 advies op vraag van Unia 
(Interfederaal Gelijkekansencentrum).

ADVIES op vraag van UNIA over Het Belang van Limburg en HBVL.be – 2016-06

Het advies gaat over een cartoon met als bovenschrift ‘Eerste schooldag in Molenbeek’. De cartoon toont 
een kind dat Allahu Akbar roept en zijn knuffelbeer onthoofdt, samen met drie andere kinderen die 
wenen en om hun moeder roepen.

De Raad stelt vast dat de cartoon verwijst naar een context over radicalisering die ook in september 2015 
actueel en bekend was. Hij vergroot die uit op een manier die kan kwetsen, choqueren of verontrusten. 
Maar dat is eigen aan cartoons en satire, die per definitie dingen simplificeren, uitvergroten en overdrijven. 
De Raad begrijpt dat voor sommigen de cartoon stigmatiserend kan overkomen, maar is van oordeel 
dat de cartoonist niet oproept tot haat of aanzet tot discriminatie of racisme. Er is ook geen sprake van 
veelvuldige herhaling waarbij de cartoonist systematisch dezelfde groep zou viseren.

De Raad ziet dan ook geen schending van de beroepsethiek en geen redenen die een beperking van de 
vrijheid van meningsuiting van de cartoonist of de krant zouden kunnen rechtvaardigen.



22

SAMENSTELLING RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK

 EFFECTIEVE LEDEN.
•	 Eric BREWAEYS, staatsraad Raad van state en docent VUB
•	 Luc DE POTTER, secretaris-generaal UPP (Unie van de Periodieke Pers)
•	 Luc DE SMET, journalist VRT
•	 Frederik DE SWAEF, hoofdredacteur Flair
•	 Guido KNOPS, eredirecteur Koning Boudewijnstichting 
•	 Rachida LAMRABET, auteur en jurist
•	 Stefaan MICHIELSEN, journalist De Tijd
•	 Tim PAUWELS, journalist VRT
•	 Werner SMEUNINX, afgevaardigde Mediahuis
•	 Geert STEURBAUT, secretaris-generaal Mediahuis
•	 Jacques SYS, hoofdredacteur Sport/Voetbalmagazine
•	 Leen UYTERHOEVEN, corporate communication and public affairs NMBS
•	 Wim VAN CAPPELLEN, uitgever Minestrone Cookbooks
•	 Hubert VAN HUMBEECK, journalist 
•	 Gie VAN ROOSBROECK, journalist Gazet van Antwerpen
•	 Liliane VERSLUYS, advocaat
•	 Flip VOETS, docent VUB
•	 Louis WEENEN, freelance journalist

 PLAATSVERVANGENDE LEDEN.
•	 Helen BLOW, stafmedewerker Steunpunt Algemeen Welzijnswerk
•	 Luc BLYAERT, freelance journalist 
•	 Greta BOURGEOIS, em. raadsheer Hof van cassatie en em. buitengewoon hoogleraar KU Leuven
•	 Jo BUGGENHOUT, eindredacteur VTM
•	 Ihsane CHIOUA LEKHLI, journalist VRT
•	 Steven DE BOCK, journalist Het Nieuwsblad
•	 Marc DUPAIN, algemeen directeur The Ppress
•	 Paul GEERTS, zelfstandig publicist
•	 Luc MICHIELS, nieuwsmanager en coördinator politieke redactie Belga
•	 Iris MUSSCHOOT, directeur Campus De Persgroep
•	 Faroek ÖZGÜNES, journalist VTM
•	 Steve PAULUSSEN, docent UAntwerpen
•	 Ike PICONE, docent VUB & senior researcher imec-SMIT
•	 Katrien STRAGIER, journalist Het Laatste Nieuws
•	 Karen VAN BRABANT, bedrijfsjurist De Persgroep
•	 Steven VAN DE RIJT, voorzitter UPP (Unie van de Periodieke Pers)
•	 Karen VANDER PLAETSE, marketing- en interactiemanager VIAA (Vlaams Instituut voor Archivering)
•	 Diane WAUMANS, manager beroepsethiek VRT

 SECRETARIS-GENERAAL.
•	 Pieter KNAPEN

 ADMINISTRATIEF SECRETARIAAT.
•	 Kristina DE WILDE

Toestand op 1 januari 2017





24

Raad voor de Journalistiek: 
de media worden er beter door.
IPC – Résidence Palace 3/217 – Wetstraat 155 – 1040 Brussel
Tel. 02/230 27 17 - www.rvdj.be - info@rvdj.be

Verantwoordelijke uitgever: Pieter Knapen, Wetstraat 155, 1040 Brussel


