





INHOUDSTAFEL

B VOORWOORD ..ottt 5
B 2020 IN CIJFERS EN TABELLEN ...ttt 7
B INTERNATIONAAL. .ottt sttt ettt cneees 17
B UITSPRAKEN L.ttt 24
B SAMENSTELLING VAN DE RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK .....coiuiieiriireiriireinrenrinen. 34

Foto cover: Belgaimage - Eric Lalmand / Verzamelde pers rond Julia Dewilde, die na een Covid-19-
infectie op haar 100ste verjaardag werd ontslagen uit het ziekenhuis Centre Hospitalier Bois de
I’Abbaye in Seraing (Seraing — 29/04/2020)

Druk: artoos group, Kampenhout



without fear

© Photo News —Journalist Choy Yuk-ling voert actie voor persvrijheid in HongKong, waar ze terechtstaat voor haar onderzoek
naar mogelijk wangedrag van de politie (HongKong, 10/11/2020)

4



VOORWOORD

In een opiniebijdrage in de krant De Standaard citeerde professor Pieter Bergé begin
december de Oostenrijkse schrijver Stefan Zweig. Die beschreef in 1932 al hoe leugens aan

de basis liggen van haat onder de mensen. Zweig kwam tot de bevinding dat er in een
fatsoenlijke democratie een orgaan moet zijn, een instelling die het liegen aan banden legt.
Dat was volgens hem nog het beste een transnationale organisatie die elke leugen aanpakt,
voor ze zich over de wereld kan verspreiden. Het bekwam Stefan Zweig uiteindelijk slecht. Als
telg uit een Joodse familie zag hij vroeg wat er in Europa te gebeuren stond. Hij vluchtte eerst
naar Zwitserland, vervolgens naar Engeland en ten slotte naar Brazilié. Daar maakte hij in
1942 een einde aan zijn leven: zijn geliefde Europa lag op dat moment in puin.

Bergé schreef zijn bijdrage naar aanleiding van een voorstel in het Vlaams Parlement, dat Hubert
het mogelijk wou maken om op te treden tegen parlementsleden die opzettelijk liegen of Van Humbeeck
misleiden. Het verbaasde hem dat er van rechts tot links in het halfrond kritiek was op dat Voorzitter

voorstel. Verschillende parlementsleden vonden blijkbaar dat de grens tussen nepnieuws

en retorische overdrijving te vaag is om er sancties aan te verbinden. Bergé kwam uit bij de
bekende uitspraak van de Amerikaanse politicus en diplomaat Daniel Patrick Moynihan, dat
iedereen recht heeft op een eigen mening maar niet op eigen feiten. Die zijn voor iedereen
gelijk. De communicatie-experte Nina Schick waarschuwt in dat verband voor een infocalyps:
een maatschappij waarin desinformatie onbelemmerd schade aanricht. In haar boek over
deepfakes beschrijft ze wat ze synthetische media noemt: afbeeldingen, stukken tekst, audio-
en videofragmenten worden samen geklutst en bewust gebruikt om mensen te misleiden. Ze
duiken vooral op sociale media steeds meer op en ze zijn steeds moeilijker te onderscheiden
van wat er echt aan de hand is.

Bijna honderd jaar na de verzuchting van Stefan Zweig nemen allerlei instanties zich voor

om het verspreiden van nepnieuws en gewoon pertinente leugens toch op de een of andere
manier aan banden te leggen. De gevolgen voor een goede werking van de democratische
instellingen is te groot geworden. Europa heeft zijn Digital Service Act. Vlaams mediaminister
Benjamin Dalle denkt aan een factcheckplatform. Ook de filosofe Tinneke Beeckman
beschrijft hoe de technologie met haar enorme mogelijkheden stilaan oncontroleerbaar
wordt en met het nieuws op de loop gaat. Dat maakt dat het, bijvoorbeeld, mogelijk is dat
tot 70 procent van de kiezers van Donald Trump ook maanden na de verkiezingen geloofden
dat Joe Biden het presidentschap echt had gestolen. Of dat de hele coronapandemie een
duister complot is. Grote technologische bedrijven voelen de bui hangen en zien zich verplicht
om zelf in te grijpen — waarbij dan weer de vraag rijst of het toch niet aan de overheid is om
grenzen te bepalen.

Dat wijst allemaal op het belang van juiste informatie en van de ernst van media die daarvoor
moeten zorgen. De Raad voor de Journalistiek is zich zeer bewust van die ontwikkeling en
denkt de komende maanden na over een mogelijke richtlijn in de Code over het gebruik

van artificiéle intelligentie en algoritmen in de journalistiek. Ook samenwerking met andere
Europese persraden probeert om de verspreiding van nepnieuws tegen te gaan. Het eerste
artikel van de Code zegt precies waar het op staat: de journalist zoekt de waarheid. In het
licht van het voorgaande blijft dat zijn eerste en belangrijkste opdracht.

lk kan daarom ook niet genoeg nadruk leggen op het belang van de inzet van alle leden van
deze Raad. Zij zien er met secretaris-generaal en ombudsman Pieter Knapen mee op toe dat
burgers het vertrouwen niet verliezen in de informatie die hen door media wordt aangereikt.

Foto:

Photo News —
Joél Hoylaerts /
Hubert

Van Humbeeck



© Photo News / Persconferentie over de start van testen met vaccins tegen Covid 19 op de isolatieafdeling van het Lazzaro
Spallanzani ziekenhuis in Rome (Rome — 24/08/2020)

6



2020 IN CIJFERS EN TABELLEN

Nieuwe klachten
Aantal nieuwe klachten

De Raad voor de Journalistiek heeft in 2020 85 nieuwe klachten ontvangen. Dat is het hoogste
aantal ooit, al verdient die vaststelling enige nuancering. Meer dan vroeger dienen sommige
klagers meerdere klachten in tegen diverse media tegelijk, wat wellicht te wijten is aan twee
factoren. Enerzijds delen redacties binnen dezelfde mediagroep vaker artikels, wat kan leiden
tot meerdere klachten vanwege hetzelfde of een (licht) aangepast artikel in diverse media.
Anderzijds is het voor klagers makkelijker dan vroeger om via het internet gelijksoortige
artikels op te sporen. Zo dienden in 2020 twee klagers een klacht in tegen respectievelijk

Pieter Knapen

zeven en negen media. Dat doet het totale aantal meteen oplopen, terwijl die zestien Secretaris-
klachten, op één na, allemaal ongegrond werden verklaard. De tendens van meervoudige generaal en
klachten heeft altijd bestaan, maar laat zich in sterkere mate voelen sinds 2015. ombudsman
Het gemiddelde aantal klachten ligt nu op 53 per jaar. De stijging doorheen de jaren duidt
erop dat burgers en organisaties de weg naar de Raad voor de Journalistiek weten te vinden
en dat ze de Raad vertrouwen voor de behandeling en beoordeling van hun klachten. In 2020
kwamen 71 klachten van particulieren en 14 van organisaties.
Tabel 1
Evolutie van het aantal klachten
85
75
" ~ e
70 62 63 \cy
; /AN
50 2 4 ;F’/J \ / 49
20 38 p——a_ 35 47
\/ ¥
\zs zs/ 38
30 N —
20
10
0
2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020
Begin 2020 stonden er nog 20 klachten open van het jaar voordien, wat betekent dat er in
totaal 105 dossiers in behandeling waren. Daarvan werden er 83 afgewerkt en bleven er 22
in behandeling op het einde van het jaar, wat betekent dat er — ondanks de lockdown en de
coronamaatregelen — geen achterstand werd opgelopen.
Betrokken media
Net geen twee derde van de nieuwe klachten was gericht tegen een website. In 93 procent
van die gevallen was de klacht louter gericht tegen een website, in de overige gevallen
tegen de combinatie van een website en een krant. Eén klacht richtte zich op een digitale Foto:
avondkrant, meteen de eerste keer dat een klager een louter digitale krant viseerde. Er waren Georgian th_?ftf-‘f
geen klachten tegen posts van journalisten op sociale media. of Journalistic
Ethics / Pieter
Knapen



Tabel 2

60%
55%
50%
45%
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%

5%

0%

Betrokken media

59,00%
16,50%
0,
7,00% 5,00% 5,00%
. . 4,50% 1,25% 1,25% 1,25% 1,25%
- . . . -
X2 X ) o X2 (& o LS
& ‘{-‘%(\ * '01’\(\ N (\&\6 o & & O e (‘S‘QQ

@ef < & R <« NG N xS

W 3 Y NS & S

’b(\\‘ R & ‘c,'b
« & &° Q¢

Aard van de klachten
Corona en Covid-19

Van de 85 ingediende klachten hadden er dertien rechtstreeks of onrechtstreeks met corona
en de coronapandemie te maken. Er waren geen klachten van coronaslachtoffers, wel van
artsen.

Een huisarts vond dat een journalist onfair had gehandeld door haar, via een Facebookgroep
waarin huisartsen kennis deelden over corona, informatie over een bepaalde casus en een
getuigenis over haar werk te vragen. De klacht werd, na toelichting door de journalist,
minnelijk geregeld.

Een sportarts nam aanstoot aan de manier waarop hij geciteerd werd op drie websites naar
aanleiding van een interview dat hij aan de radio had gegeven over de relatie tussen sport
en de kans op luchtweginfecties, inclusief Covid-19. Het artikel werd gepubliceerd op een site
met gezondheidsnieuws en overgenomen door een wetenschaps- en een factchecking site.
De drie klachten werden minnelijk geregeld door publicatie van een rechtzetting.

Negen klagers dienden een klacht in over de manier waarop zij of bepaalde bevolkings-
groepen aan bod kwamen of in beeld werden gebracht in artikels of reportages over de
naleving van de coronamaatregelen. Ze spraken over schending van de privacy, ongegronde
verdachtmakingen en stigmatisering. Twee klachten werden ongegrond verklaard, twee
minnelijk geregeld door de verwijdering van een foto of reportage online, één stopgezet
door de klager en één was onontvankelijk wegens gebrek aan persoonlijk belang. De drie
overige klachten waren aan het einde van het jaar nog in behandeling. Zij werden op de
eerste vergadering van 2021 ongegrond verklaard.

Algemeen

Over het algemeen halen klagers diverse argumenten aan om hun klacht te motiveren en te
onderbouwen. Op basis daarvan krijgen de klachten één of meerdere labels die verwijzen
naar de principes uit de beroepsethische Code.




De labeling maakt duidelijk waar klagers aanstoot aan nemen, zonder dat dit betekent dat
de klachten op (al die) punten gegrond zouden zijn. Het maakt wel de gevoeligheden bij
het publiek duidelijk. In de top vijf staan de categorieén waarheidsgetrouwe berichtgeving,
respect voor het privéleven, ongegronde verdachtmakingen en beschuldigingen, wederhoor
en wederwoord. Anders dan in 2019 waren er relatief weinig klachten over identificatie in
gerechtelijke context, toen die categorie op de vierde plaats stond.

In bijna de helft van de klachten spreken klagers van foutieve berichtgeving, in ongeveer
een derde van schending van de privacy of van ongegronde verdachtmakingen of
beschuldigingen. Daarna volgen gebrek aan wederhoor véér of wederwoord na publicatie
of uitzending van een artikel of reportage. Opvallend was het hoge aantal klachten over het
recht op vergetelheid, maar die kwamen allemaal van dezelfde klager.

Aard van de klacht

Waarheidsgetrouwe berichtgeving

Respect voor privéleven

Ongegronde verdachtmakingen en
beschuldigingen

Wederhoor

Wederwoord

Publicatie van rechtzetting

Recht op vergetelheid

Bronnen

Respect voor rechten van betrokkene
Onafhankelijk handelen

Identificatie in gerechtelijke context
Fair play

Stigmatisering

Respect voor menselijke waardigheid

Omgang met slachtoffers &
kwetsbare situatie

Mogelijke onschuld

Onderscheid tussen feiten en opinies
Verdraaiing van documenten

Misleidende of tendentieuze berichtgeving
Belangenvermening

Beelden op openbare plaatsen

Onderscheid tussen journalistiek
en reclame

Toestemming interview

Inzage door geinterviewde vooér publicatie

Gebruik van beelden van sociale media




10

Afgehandelde dossiers
Doorlooptijd

In 2020 werden 83 dossiers volledig afgewerkt, met een gemiddelde doorlooptijd van

79 dagen, weekends en feestdagen niet inbegrepen. Dossiers die minnelijk geregeld werden,
namen gemiddeld 28 dagen in beslag. Dossiers die leidden tot een uitspraak werden
afgehandeld in gemiddeld 122 dagen, wat nagenoeg even snel is als de 127 dagen van 2019.
Minnelijke regelingen nemen vanzelfsprekend minder tijd in beslag dan uitspraken, die
gebonden zijn aan opeenvolgende procedurestappen.

Tabel 4

Gemiddelde doorlooptijd van de dossiers

160

145
140 s /’\\
123
120 A A 13

100

80

60

40

20

2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020

Aard van de afhandeling

De meeste dossiers leiden tot een minnelijke regeling of een uitspraak, maar klachten kunnen
ook onontvankelijk of manifest ongegrond zijn. In 2020 verklaarde de Raad zeven klachten
onontvankelijk, waarvan vijf wegens gebrek aan persoonlijk belang, een omdat klager niet
wilde dat zijn naam werd doorgegeven aan de tegenpartij (krant/website) en een laatste

om diverse redenen: ze werd laattijdig ingediend, ging niet over beroepsethiek maar over
redactionele keuzes en klager kon onvoldoende persoonlijk belang aantonen.

Daarnaast werden zeven klachten stopgezet, waarvan vijf door de klagers zelf en twee door
de Raad. In die laatste twee gevallen reageerde klager, ondanks aandringen, niet op vragen
van de secretaris-generaal om verduidelijking over de status van zijn klacht, waarop de Raad
besliste om de procedure stop te zetten. Ten slotte verklaarde de Raad, volgens een versnelde
procedure voorzien in het werkingsreglement, één klacht manifest ongegrond.



Tabel 5

Resultaat van de klacht

45 a1
40
35
30 27
25 27
20
15
10 7

5 5

- 1
0 || —
N N < O Y
& é\(\g \@\\ \’bqe & x© bé\(\g
<R & & < o o <
N\ A Q o & ) @
QF & P X o 52
« o o ¢ & o
N
@ ‘_),\OQQ (.,’\,OQ @’b V\O

Minnelijke regeling

27 klachten werden minnelijk geregeld, wat neerkomt op een derde van de afgehandelde
dossiers en wat precies overeenkomt met het gemiddelde aantal minnelijke regelingen
van de afgelopen achttien jaar. Bij het begin van elke procedure biedt de ombudsman de
mogelijkheid tot bemiddeling aan, wat de eerste bedoeling is van de Raad. Beide partijen
en de ombudsman kunnen een inhoudelijk voorstel doen om de klacht te regelen, maar
een resultaat is er uiteraard pas als beide partijen akkoord gaan. Zo niet doet de Raad een
uitspraak.

Tabel 6

Evolutie van het aantal minnelijke regelingen

80

70

60 57%

53%

50

\ A\
\ 4% \41%
40 37% 37%

AN

30
20 27% 33%
Y o
18%
10 15%
0

2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020

11




12

In geval van een minnelijke regeling doet de Raad geen uitspraak over de klacht.

Het betekent evenmin dat de journalist of de hoofdredactie een fout erkent. In sommige
gevallen gebeurt dat wel, maar lang niet altijd. Minnelijke regelingen helpen om het
geschonden vertrouwen tussen de klager en de journalist of het medium te herstellen, wat de
Raad als zijn eerste opdracht beschouwt.

Minnelijke regelingen gaan niet over schadevergoedingen of financiéle compensaties. Ze zijn
inhoudelijk van aard en nemen uiteenlopende vormen aan, zoals blijkt uit tabel 7. Aangezien
een minnelijke regeling meerdere elementen kan bevatten, ligt de som van de aantallen
hoger dan 27.

Tabel 7

Aard van de minnelijke regeling

Publicatie van een rechtzetting

Excuses

Publicatie van een wederwoord
Anonimisering van een artikel op de website
Foto’s offline gehaald

Reportage offline gehaald

Gesprek tussen beide partijen

Aanpassing van een artikel op de website

Publicatie van een opvolgartikel

Beelden op website onherkenbaar
gemaakt

Afspraken over toekomstige berichtgeving

Uitspraak

De Raad voor de Journalistiek deed in 2020 41 uitspraken, waarbij hij 13 klachten gegrond of
deels gegrond en de overige 28 ongegrond verklaarde. De Raad stelde dus in 13 gevallen een
inbreuk op de journalistieke beroepsethiek vast. Tabel 8 geeft een overzicht van de redenen
voor de gegronde klachten. Aangezien er soms meerdere redenen zijn, ligt de som van de
aantallen hoger dan 13.



Tabel 8

Motivering van (deels) gegronde klachten

Waarheidsgetrouwe berichtgeving
Wederhoor
Weergave van interview

Rechtzetting

Ongegronde verdachtmakingen en
beschuldigingen

Slachtoffer / Kwetsbare situatie
Respect voor privéleven
Identificatie in gerechtelijke context
Checken van informatie
Wederwoord

Gebruik van archiefmateriaal

De Raad deed van 2003 tot en met 2020 over 353 klachten een uitspraak. In 172 gevallen
verklaarde hij de klacht gegrond of deels gegrond, in de overige 181 ongegrond.

Tabel 9

[l gegrond of deels gegrond

M ongegrond

M uitspraak

B
(=)

Evolutie van de aard van de uitspraken

w
(=]

2003

2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020

13



| Heidi Waem

Foto: DLA
Piper UK LLP/
Heidi Waem

14

Vragen

De ombudsman ontving in 2020 172 vragen, meer dan ooit voordien. 122 vragen kwamen van
particulieren, 26 van organisaties, 16 van journalisten en 8 van studenten.

Bijna tachtig procent van de vragen gingen over journalistieke ethiek, zes procent over de
opdracht en werking van de Raad voor de Journalistiek en in vijf procent van de gevallen
zochten vraagstellers juridisch advies. De overige vragen gingen over andere, uiteenlopende
onderwerpen. In ruim een derde van de gevallen stelde de vraagsteller een vraag over een
artikel of reportage waarin hij zelf aan bod kwam.

Raadszittingen en commissievergaderingen

De voltallige Raad heeft in 2020 negen keer vergaderd, een keer minder dan normaal. De
bijeenkomst van maart viel weg door de lockdown. Daarnaast vergaderde de Raad vanwege
de coronamaatregelen vier keer via videoconferentie. Er waren gemiddeld 22 aanwezigen.

Tijdens de plenaire vergaderingen overloopt de ombudsman de lopende dossiers en de
overeengekomen minnelijke regelingen en doet de Raad uitspraken over klachten. Die
uitspraken worden voorbereid door rapporteringscommissies, waarin telkens drie raadsleden
en de ombudsman zetelen.

Die commissies houden een hoorzitting waarop de partijen, na de schriftelijke procedure,
hun standpunt ook mondeling kunnen toelichten. Deze zittingen bieden aan beide partijen
het voordeel om hun argumenten nader toe te lichten en onduidelijkheden uit te klaren.
Daarbij is het een absolute meerwaarde als, van de kant van de media, de journalist in
kwestie zelf meepraat, omdat hij of zij vaak de enige is die op de hoogte is van bepaalde
informatie of van het antwoord op vragen van raadsleden. Leden van de Raad krijgen door
de hoorzittingen een beter inzicht in de standpunten van de partijen.

In 2020 waren er hoorzittingen over 33 klachten. In negen gevallen was slechts één van

de twee partijen aanwezig. In zeven van die negen gevallen bleef telkens dezelfde klager
afwezig die tegen zeven media een klacht had ingediend, in de overige twee gevallen daagde
het medium niet op. Hoorzittingen zijn de regel, alleen als beide partijen ervan afzien, wordt
er geen hoorzitting georganiseerd.

Nieuw lid in de Raad voor de Journalistiek

De Raad voor de Journalistiek verwelkomde in 2020 een nieuw lid, Heidi Waem. Ze is
advocaat aan de balie te Brussel en is nieuw in de groep van de toegevoegde leden, die de
samenleving of het publiek vertegenwoordigen. Heidi Waem vervangt Katrien Stragier, die
wegens tijdsgebrek ontslag nam.



Vergadering via videoconferentie van de Raad voor de Journalistiek van 12 november 2020
Rij 1: Hubert Van Humbeeck, Pieter Knapen, Viviane De Cock, Flip Voets, Saskia Laurent

Rij 2: An Brouckmans, Karin Genoe, Anouk Devenyns, Leen Uyterhoeven, Stefaan Michielsen
Rij 3: Paul Geerts, Luc De Smet, Gie Van Roosbroeck, Steven De Bock, Tim Pauwels

Rij 4: Werner Smeuninx, Lucie De Zutter, Diane Waumans, Frederik De Swaef, Peter Marx

Rij 5: Karen Van Brabant, Louis Weenen, Steve Paulussen, Ivan Cornelissen, Marian Kin

15



© Photo News — Persconferentie van de Italiaanse premier Giuseppe Conte over een versoepeling van de coronamaatregelen
(Rome - 16/05/2020)

16




INTERNATIONAAL

De Raad op het internationale forum

De ombudsman vertegenwoordigt de Raad voor de Journalistiek naar buiten. Naast het
geven van lezingen en gastcolleges neemt hij deel aan overleg, debatten en conferenties,
zowel nationaal als internationaal. Lezingen en debatten stonden op een laag pitje door

de coronamaatregelen, maar gastcolleges via videoconferentie konden wel doorgaan, en
videoconferenties en webinars boden een alternatief voor overleg op internationaal niveau.

Media Councils in the Digital Age

Internationaal neemt de Raad voor de Journalistiek deel aan een consortium dat persraden
op Europees niveau beter bekend wil maken en op de kaart zetten. Het project, Media
Councils in the Digital Age, wordt mee gefinancierd door de Europese Commissie. De eerste
fase liep eind 2020 af. Naast de Raad nemen de Franstalige raad van Belgié (CDJ) en de pers-
en mediaraden van Duitsland, Finland, lerland en Oostenrijk deel, samen met de European
Federation of Journalists en twee universiteiten (ULB uit Belgié en Blanquerna - Universitat
Ramon Llull uit Spanje). Het project is eind 2020 met een jaar verlengd, weliswaar zonder
deelname van de lerse persraad, die om financiéle redenen moest afhaken.

Alle informatie over het project is te vinden op de nieuwe website presscouncils.eu. Dat is
meteen ook de nieuwe thuisbasis van de Alliance of Independent Press Councils of Europe
(AIPCE). De site bundelt alle informatie en linkt door naar de sites van de leden van AIPCE.

Vergelijkend onderzoek naar de organisatie en werking van persraden

In het kader van het EU-project deed de Raad voor de Journalistiek voor het eerst op Europees
niveau een vergelijkend onderzoek naar de opdracht, organisatie en werking van persraden.
Het is het eerste onderzoek dat zo veel persraden samen onder de loep neemt.

De studie is uitgevoerd door dr. Raymond Harder van de Universiteit Antwerpen.

Hij onderzocht 24 persraden en 4 commissies die in de schoot van een journalistenvereniging
of vereniging van mediaorganisaties klachten over beroepsethiek behandelen. De resultaten
zijn gebundeld in een dataset en een syntheseartikel, raadpleegbaar op presscouncils.eu.

y s

Foous groups with young journalists on Survey abour self. regulation bodies Media Councils and Seif fegulation n
ethics arud degital challenges the Ermergeng Erd of Mews Automation

. _J:-'v

Comparative Data on Media Councils Ineyumry il the Practices of Media bedia Councils in the Dipldl ApE -
Councils Abour the Project

Research-pagina op presscouncils.eu met het vergelijkend onderzoek naar persraden van
Raymond Harder

17



18

Dataset

Grasduinen in de interactieve dataset levert een hoop informatie op over de organisatie,
werking en financiering van persraden. Wie zijn hun leden? Hoe bewaren ze hun
onafhankelijkheid? Hoe representatief zijn ze voor de sector? Werken ze voor alle mediatypes
of is hun scope beperkt?

Grasduinen in de interactieve dataset op presscouncils.eu levert een
hoop informatie op over de organisatie, werking en financiering van
persraden.

Verder biedt het onderzoek gegevens over het aantal klachten en de klachtenprocedures. Hoe
laag of hoe hoog is de drempel om een klacht in te dienen? Moet de klager een persoonlijk
belang aantonen? Bestaat er een bemiddelingsprocedure? Welke checks en balances zijn
ingebouwd om onafhankelijk te kunnen oordelen? Hoe worden de uitspraken gepubliceerd
en gebeurt dat ook door de betrokken media?

De studie stelt ook de vraag of de betrokken persraden zich beperken tot
klachtenbehandeling en zoomt in op hun impact en de rol die ze spelen in de verdediging van
de persvrijheid. Ook de ethische codes komen beperkt aan bod, met speciale aandacht voor
digitalisering en het gebruik van sociale media in de journalistiek. In de tweede fase van het
project zal de Raad voor de Journalistiek, samen met de Finse persraad, een verdergaande,
vergelijkende analyse van de ethische codes maken.

In zijn syntheseartikel zoomt Raymond Harder dieper in op enkele topics.

Personeelsbezetting

Wat personeelsbezetting betreft, leert het onderzoek dat er bij de Europese persraden
ruwweg vier groepen te onderscheiden zijn. Kleine persraden, waartoe ook de Raad voor de
Journalistiek behoort, hebben één tot drie personeelsleden in dienst, waarbij de afhandeling
van klachten gecentreerd zit rond één betaalde werknemer, met variérende administratieve
ondersteuning. De grote raden, uit de Scandinavische landen, Duitsland en het Verenigd
Koninkrijk, hebben meerdere complaints officers in dienst voor de afhandeling van klachten.

De raden uit deze twee groepen kunnen rekenen op een structurele financiering en een vaste
staf, wat hen onderscheidt van de persraden uit de Balkanlanden en Georgié. Die hebben
weliswaar veel personeel in dienst, maar zijn afhankelijk van financiering op projectbasis
door internationale organisaties en ngo's. Als die projecten aflopen, vallen ook de
personeelsbudgetten weg. De Hongaarse persraad ten slotte heeft geen personeel in dienst
en draait op de vrijwillige inzet van een aantal hoofdredacteurs.

Financiering en onafhankelijkheid

Wat financiering betreft, stelt Harder de vraag hoe persraden hun onafhankelijkheid bewaren
tegenover hun geldschieters, waarbij de middelen kunnen komen van mediaorganisaties,
overheden, ngo’s en/of internationale organisaties. Vooreerst stelt hij vast dat lidmaatschap
via koepelorganisaties van bijvoorbeeld kranten of magazines een buffer kan vormen

tegen mogelijke beinvloeding. Maar belangrijker, zegt hij, is de organisatiestructuur en het
onderscheid tussen enerzijds de raad of de commissie die klachten behandelt, en anderzijds
een raad van bestuur die verantwoordelijk is voor organisatie en financiering en zich
onthoudt van inmenging in klachtendossiers.



Tegelijk bepalen de statuten of werkingsreglementen van zowat alle persraden dat de
raadsleden hun werk in eer en geweten en in volle onafhankelijkheid moeten doen. In dat
verband is het ook overal duidelijk dat raadsleden die op een of andere manier betrokken
partij zijn bij een lopende zaak, zich moeten terugtrekken bij de beraadslaging en beslissing
daarover, of dat ze gewraakt kunnen worden door de partijen.

In verschillende landen is er cofinanciering door de overheid. In landen waar overheden
subsidiéren, zijn buffers ingebouwd, zoals indirecte financiering via een andere

organisatie (Vlaanderen, Wallonié en Oostenrijk) of wettelijke bepalingen (Finland,
Duitsland, Luxemburg, Québec en Zwitserland). Sommige Noord-Europese raden wijzen
overheidssubsidies om principiéle redenen af, sommige raden uit Balkanlanden overwegen
het niet uit vrees voor corrumperende invloed, die met de huidige machthebbers niet louter
theoretisch, maar reéel is.

Klachtenprocedure

Net als de Raad voor de Journalistiek behandelen de meeste persraden niet enkel klachten
tegen leden, maar ook tegen niet-leden.' Een eerste overweging die deze raden in zulke
gevallen moeten maken, is de vraag of de geviseerde publicatie, uitzending of post op sociale
media onder de noemer ‘journalistiek’ valt. Net als de Raad voor de Journalistiek beoordelen
ze dat geval per geval en formuleert geen enkele persraad een definitie van journalistiek.

Zestien persraden vragen geen persoonlijk belang van degene die een klacht indient, elf
andere wel en een laatste vraagt het soms2. De raden die een persoonlijk belang vragen, zoals
de Raad voor de Journalistiek, hanteren brede definities en interpreteren het persoonlijk
belang of de persoonlijke betrokkenheid doorgaans ruim.

Alle persraden maken de procedure om een klacht in te dienen zo
makkelijk mogelijk, zodat het voor gewone burgers en complete
leken mogelijk is om zonder problemen of hindernissen een klacht in
te dienen.

Alle persraden maken de procedure om een klacht in te dienen zo makkelijk mogelijk. Ze
houden de drempel laag, zodat het voor gewone burgers en complete leken mogelijk is om
zonder problemen of hindernissen een klacht in te dienen. Overal zijn de procedures gratis.
Bij 29% van de persraden moeten klagers eerst contact nemen met het betrokken medium
voor ze een klacht kunnen indienen bij de raad, bij de overige 71% moet dat niet. Anonieme
klachten worden nergens aanvaard, behalve in Hongarije en Oostenrijk, en in Oostenrijk
alleen als de klachtencommissie expliciet akkoord gaat.

Checks and balances

Een belangrijke onderzoeksvraag van Raymond Harder is ook hoe persraden, als zelf-
regulerende organen, de nodige checks and balances inbouwen en niet zomaar oordelen ten
gunste van journalisten en media. Ten eerste, concludeert hij, zijn de persraden zich terdege
bewust van dit issue en beseffen ze dat hun geloofwaardigheid, zowel bij journalisten als

bij het publiek, afhangt van een faire procedure en een fair oordeel. Hun onafhankelijkheid
moet blijken uit hun dagelijkse werking, waarop burgers en journalisten hen kunnen
afrekenen.

1 De raden van Denemarken, Finland, lerland, Noord-Macedonié, Noorwegen, Slovakije en Impress in het Verenigd
Koninkrijk behandelen geen klachten tegen niet-leden. In het Verenigd Koninkrijk zijn er twee persraden: Impress en IPSO
(Independent Press Standards Organisation).

2 Impress in het Verenigd Koninkrijk vraagt geen persoonlijk belang bij klachten over waarheidsgetrouwe berichtgeving, in
alle andere gevallen wel.

19



20

Verder zijn de procedures tegensprekelijk. Bij alle persraden krijgen beide partijen uitgebreid
de mogelijkheid om hun argumenten en standpunten schriftelijk en/of mondeling toe

te lichten. In Nederland en Georgié zijn de hoorzittingen openbaar, in Noorwegen is de
beraadslaging van de klachtencommissie openbaar.

Daarnaast speelt de samenstelling van het beslissende orgaan een rol bij het waarborgen van
een faire procedure. In de meeste gevallen bestaat de raad of commissie die zich uitspreekt
over klachten niet enkel uit journalisten en vertegenwoordigers van de media, maar ook

uit toegevoegde of externe leden, zoals bij de Raad voor de Journalistiek. In een kleine
minderheid van de gevallen bestaat er een mogelijkheid om op inhoudelijke gronden tegen
een uitspraak van de klachtencommissie in beroep te gaan.

Wat uitspraken betreft, ziet Raymond Harder bij de onderzochte persraden een nagenoeg
fifty-fifty verdeling tussen gegronde en ongegronde klachten. Hij ontving van 22 persraden
gegevens voor 2018. Die 22 raden deden samen 1.856 uitspraken, waarvan ze er 869 of 47%
deels of volledig gegrond en 987 of 53% ongegrond verklaarden. Harder besluit dat er geen
structureel onevenwicht ten voordele van de ene of de andere partij bestaat.

“In de uitspraken over klachten bestaat er geen structureel
onevenwicht ten voordele van de ene of de andere partij.”

Raymond Harder

Impact

Ten slotte stelt Harder de vraag naar de impact van persraden, waarbij transparantie centraal
staat. De transparante werking van de raad zelf en de bereidheid van media om uitspraken
over klachten tegen hen te publiceren, zijn van cruciaal belang. Daarnaast verwijst het
onderzoek naar het belang van de representativiteit van de persraad voor de sector.

Het onderzoek van Raymond Harder toont aan dat de Raad voor de Journalistiek niet op een
eiland werkt en dat zelfregulering in de journalistiek — tenminste in Europa - wijdverbreid is,
al blijven er nog blinde vlekken. Maar ook dat is een van de doelstellingen van het project:
input en ondersteuning bieden aan partners in landen waar nog geen persraad bestaat of
waar persraden onder druk staan. Daarbij kan vermeld worden dat de Conseil de déontologie
journalistique et de médiation in Frankrijk zijn eerste werkjaar achter de rug heeft en dat in
Griekenland aftastende gesprekken plaatsvinden voor de oprichting van een persraad.

Gebruik van artificiéle intelligentie en algoritmen in de journalistiek

De Finse persraad heeft in het kader van het Media Councils in the Digital Age project
een onderzoek gedaan naar de mogelijke gevolgen van nieuwsautomatisering voor de
journalistieke beroepsethiek en persraden. De studie is uitgevoerd door Lauri Haapanen,
docent aan de universiteit van Jyvaskyla.

Artificiéle intelligentie kan in de verschillende fasen van het redactieproces aan bod komen.
Maar Haapanen focust in zijn studie uitsluitend op de volledig geautomatiseerde productie
van nieuwsartikels, waarbij het hele redactieproces — van selectie, over informatiegaring,
redactie en illustratie tot publicatie — gebeurt op basis van algoritmen, zonder dat er

een journalist aan te pas komt. Die techniek is al gangbaar voor de productie en updates
van tabellen en grafieken, maar voor tekst gebeurt het nog nauwelijks, al zijn er enkele
voorbeelden en experimenten met korte artikels over bijvoorbeeld sportwedstrijden,
verkiezingsuitslagen en gevaarlijke punten in het verkeer.



“Betrouwbare data, sturing en transparantie zijn cruciaal in het
proces van geautomatiseerde nieuwsproductie.”

Lauri Haapanen

In dat geautomatiseerde proces zijn volgens Haapanen drie elementen cruciaal: betrouwbare
data, sturing en transparantie. De kwaliteit van het geproduceerde artikel (de output) hangt
af van de kwaliteit van de data (de input). Systematisch gestructureerde en numerieke
datasets zijn onontbeerlijk en daarvoor moeten journalisten samenwerken met experts uit
andere domeinen.

Hetzelfde geldt voor de algoritmen, in de black box tussen input en output. Ook die worden
niet geschreven door journalisten, maar door programmeurs en software specialisten.

Maar noch voor journalisten, noch voor het publiek mogen ze in de black box blijven.
Mediaorganisaties en redacties mogen de sturing (conceptualisering, ontwikkeling, beheer
enz.) en de verantwoordelijkheid over algoritmen niet overlaten aan programmeurs

alleen. Journalisten moeten mee in de cockpit zitten, want ook achter algoritmen zitten
journalistieke keuzes.

Mediaorganisaties en redacties mogen de sturing en de
verantwoordelijkheid over algoritmen niet overlaten aan
programmeurs alleen, journalisten moeten mee in de cockpit zitten.

Ten slotte heeft ook het publiek recht op transparantie. Journalisten en redacties moeten
transparant zijn over hun bronnen en hun manier van werken en daar waar nodig ook over
communiceren. Dat geldt ook voor het gebruik van artificiéle intelligentie en algoritmen bij
de geautomatiseerde productie van nieuwsartikels. Haapanen trekt deze vereiste overigens
door naar personalisering van nieuws. Ook die moet transparant zijn. De nieuwsgebruiker
heeft het recht om te weten of en in welke mate nieuwsartikels die hij te zien krijgt of
ontvangt gepersonaliseerd zijn, en hij moet daar mee over kunnen beslissen.

Lauri Haapanen ziet geen dringende nood aan nieuwe ethische richtlijnen of wijzigingen aan
de werking van persraden of klachtenprocedures, maar roept wel op tot waakzaamheid op
lange termijn. Want, zegt hij, het effect van technologische vooruitgang wordt vaak overschat
op korte, maar onderschat op lange termijn.

In dat licht heeft de Raad voor de Journalistiek een commissie opgericht om na te gaan of het
gebruik van artificiéle intelligentie en algoritmen in de journalistiek noopt tot wijzigingen of
aanvullingen aan de Code. De commissie zal het thema ruim bekijken en zich niet beperken
tot volledig geautomatiseerde nieuwsproductie.

Webinar over de over impact van de coronacrisis op de werking van
persraden

Ombudsman Pieter Knapen van de Raad voor de Journalistiek heeft in het voorjaar van 2020
een webinar georganiseerd over de impact van de coronacrisis op de werking van persraden.
Zeventien Europese persraden namen deel. De webinar is te bekijken op presscouncils.eu.

Er kwamen uiteenlopende thema’s en vragen aan bod, zoals het evenwicht tussen respect voor
het privéleven en maatschappelijk belang in de berichtgeving over corona en Covid-19, de
manier van berichtgeving over wetenschappelijk onderzoek en de behandeling van ziekten, en
daarbij aansluitend vormen van verborgen reclame voor (pseudo-)geneesmiddelen.

21



22

Er was ook aandacht voor vormen van opdringerig handelen van journalisten ten aanzien
van besmette personen of hulpverleners, voor sensationele berichtgeving en titels, en voor
ofwel onvoldoende kritische ofwel te kritische berichtgeving ten aanzien van het beleid van
overheden en andere maatschappelijke instanties.

Geen enkele persraad zag de noodzaak om zijn beroepsethische
code of richtlijnen aan te passen naar aanleiding van de coronacrisis.

Naast deze topics kwam ook de beperkte of moeilijke toegang tot informatie en cijfers over
de pandemie in sommige landen aan bod.

Geen enkele persraad zag de noodzaak om zijn beroepsethische code of richtlijnen aan

te passen naar aanleiding van de coronacrisis. Voor alle deelnemers is het duidelijk dat de
bestaande codes en richtlijnen voldoende duidelijke handvatten bieden aan journalisten voor
hun dagelijkse praktijk, ook bij hun berichtgeving over corona en Covid-19.

Analyse van The Georgian Charter of Journalistic Ethics

Op vraag van de Raad van Europa en The Georgian Charter of Journalstic Ethics trad
ombudsman Pieter Knapen op als extern expert voor de persraad in Georgié. De Georgische
raad wilde zijn organisatie en werking laten doorlichten, wat leidde tot een uitgebreid
rapport en dito videoconferentie met leden van de raad. The Georgian Charter is lid van de
Alliance of Independent Press Councils of Europe en uitwisseling van expertise en ervaring zijn
het DNA van de alliantie.

In zijn rapport omschrijft de ombudsman het Georgian Charter als een unilaterale
organisatie met een meervoudige opdracht. Een unilaterale organisatie omdat enkel
journalisten participeren, en geen media. Een meervoudige opdracht omdat het Charter
naast klachtenbehandeling ook heel wat andere dingen doet, zoals de monitoring van
berichtgeving op beroepsethische inbreuken, wat om diverse redenen moeilijk verenigbaar is
met klachtenbehandeling waarbij ombudsman en persraad tussen de partijen staan.

Buiten Georgié doen alleen de persraden van Bosnié-Herzegovina, Noord-Macedonié en
Albania aan mediamonitoring, wat overal samenhangt met hun model van financiering. Zij
worden in grote mate gefinancierd op projectbasis door internationale organisaties en ngo’s,
die vlotter tijdelijke monitoringprojecten subsidiéren dan systemen van zelfregulering en
klachtenbehandeling structureel te ondersteunen.

Pieter Knapen adviseerde het Charter om zijn organisatie te verruimen en zijn
representativiteit te verhogen door mediaorganisaties te betrekken en te laten participeren,
en om zijn focus te versmallen door zich in hoofdzaak bezig te houden met zelfregulering en
behandeling van klachten, zoals de meeste persraden doen, met de suggestie aan de Raad
van Europa om dat in een aanvangsfase voor enkele jaren financieel te ondersteunen.



LLCLULELETTT T

il il ?

© Belgalmage - Eric Lalmand / Een fietser schouwt de verzamelde pers voor het Koninklijk Paleis naar aanleiding van
verkennende gesprekken over de vorming van een federale regering (Brussel — 19/02/2020)

23



24

UITSPRAKEN

De Raad voor de Journalistiek heeft in 2020 41 uitspraken gedaan. Ze zijn hieronder
thematisch geordend.

Waarheidsgetrouwe berichtgeving, weergave van bronnen

Ysebaert tegen Business AM

Klager Clair Ysebaert was voorzitter van het kiescomité voor de voorzittersverkiezingen bij
Open VId. Die verkiezingen werden uitgesteld en Business AM schreef dat dit uitstel volgens
het kiescomité van de partij eigenlijk onterecht was. Het artikel laat daarbij uitschijnen dat
Ysebaert met de redactie van Business AM gesproken heeft, terwijl er geen gesprek geweest
was. De citaten in het artikel komen uit een document dat Ysebaert als voorzitter van het
kiescomité geschreven had. Business AM zegt dat het snel moest gaan en dat het in online
journalistiek gangbaar is om eerst een korte versie met de essentie te publiceren en die
vervolgens aan te vullen.

De Raad vindt tijdsdruk geen argument en noemt het journalistiek onzorgvuldig om te laten
uitschijnen dat er een gesprek geweest is in plaats van te verwijzen naar het document.
Verder legt de titel “Voorzitter kiescomité Open VId: ‘Uitstel kon in principe niet’” Ysebaert
woorden in de mond die hij niet gezegd heeft en die ook niet in het geschreven document
staan. Dat is niet waarheidsgetrouw. De redactie heeft de titel en het artikel later aangepast,
maar deze latere aanpassingen nemen de initiéle inbreuken niet weg.

Waarheidsgetrouwe berichtgeving, rechtzetting,
wederwoord

Imperbel tegen derijkstebelgen.be

Het artikel gaat over de financiéle resultaten van dakbedekkingsbedrijf Imperbel.

De marketing manager van Imperbel wees de redactie op onnauwkeurigheden in het
artikel over een product en over de aandeelhouders van het bedrijf. Ze gaf ook bijkomende,
relevante, feitelijke informatie door over de winstcijfers van het bedrijf en de groep.

De hoofdredacteur van de rijkstebelgen.be liet in zijn mailverkeer met Imperbel weten dat hij
bijkomende informatie wilde verwerken of eventuele fouten wilde rechtzetten, maar deed dat
niet. Hij verwerkte de bijkomende informatie over het product en de winstcijfers niet en nam
de bemerking over het aandeelhouderschap niet op in het betwiste artikel, terwijl hij dat wel
deed in een archiefartikel.

Reygaerts en Van Moeffaert tegen Het Laatste Nieuws Ongegrond

Het artikel in de rubriek ‘Mijn geheim’ is het getuigenis van een man die vertelde dat hij ooit
rijk was, maar zijn fortuin verloor en nu doet alsof hij nog rijk is. Klager omschrijft de man
als een wanbetaler, die hem en anderen benadeelde. Hij vroeg de krant om een rechtzetting,
maar die weigerde dat. Daarop diende hij een klacht in bij de Raad.

De journalist wil niet zeggen wie de anonieme getuige is, wat haar recht is. Klager van zijn
kant brengt aannemelijke argumenten aan om de getuige te herkennen als de man die
hem benadeeld zou hebben. Maar het is niet absoluut zeker of de journalist en klager over
dezelfde persoon spreken.

De Raad wijst er in zijn uitspraak op dat een journalist ook bij een persoonlijk getuigenis een
redelijke inspanning moet doen om de feiten te checken. Maar hij stelt tegelijk vast dat klager
geen bewijzen voorlegt die aantonen dat er in het artikel feitelijke fouten zouden staan

of dat er, binnen het specifieke format van het persoonlijk getuigenis, relevante feitelijke
informatie achterwege is gelaten. Daarom is de klacht ongegrond.



Wijnbistro De Victorie tegen Het Laatste Nieuws Deels gegrond

Het artikel is een recensie over Wijnbistro De Victorie in Linden, waarvan de journalist schrijft
dat prijs en kwaliteit niet in verhouding staan.

De Raad kan zich niet uitspreken over de waarheidsgetrouwheid van een aantal feiten omdat
de versies van klager en de journalist elkaar tegenspreken.

De quoteringen en de uitspraken van de journalist over onder meer de prijs-
kwaliteitverhouding gebeurden in het kader van een restaurantrecensie, zoals duidelijk
wordt aangegeven. In een recensie geniet de journalist een grotere mate van vrijheid om zijn
mening te geven. Op dit punt is de klacht ongegrond.

Het staat wel vast dat de prijzen van de gerechten naast de recensie fout waren. De Victorie
heeft dat gemeld aan de redactie, maar die heeft de fout niet loyaal rechtgezet, noch in de
krant, noch op de website. Op dit punt is de klacht gegrond.

Het artikel gaat over een blogpost die Vlaams minister van Brussel, Jeugd en Media Benjamin
Dalle schreef op zijn persoonlijke website en Facebook.

De Raad weerlegt in zijn uitspraak het argument van Sceptr dat hij niet zou kunnen optreden
in deze zaak omdat hij werkingsmiddelen krijgt van de Vlaamse overheid.

Wat de grond van de zaak betreft, is het artikel niet gepubliceerd als een standpunt of
opiniestuk maar als feitelijke berichtgeving, wat Sceptr tijdens de hoorzitting heeft bevestigd.
De Raad zegt dat de wijze waarop de journalist in zijn artikel over de blogpost bericht niet
waarheidsgetrouw is, wat ook geldt voor de titel “CD&V neemt het op voor allochtone
relschoppers: ‘Voelen zich vergeten’”, die de inhoud samenvat. Door citaten uit verschillende
paragrafen van de blog op een bepaalde manier in te leiden en met elkaar te verbinden,
doet de journalist uitschijnen dat passages die in realiteit over jongeren in het algemeen of
jongeren in armoede gaan, betrekking zouden hebben op relschoppers in Anderlecht. Een
journalist heeft het recht om conclusies te trekken uit feiten en gegevens, maar dat betekent
niet dat hij citaten zodanig kan samenbrengen dat ze een wezenlijk andere betekenis krijgen
dan in de oorspronkelijke tekst. Verder ontslaat een link in het artikel naar de blog van klager
de journalist niet van zijn plicht om waarheidsgetrouw te berichten.

Ten slotte is er geen sprake van een loyale rechtzetting. Sceptr heeft de titel op de website
twee keer aangepast, maar de inhoud van het artikel ongewijzigd gelaten. En de publicatie
van een mail waarin een rechtzetting wordt gevraagd, is geen rechtzetting.

Waarheidsgetrouwe berichtgeving, ongegronde
verdachtmakingen, wederhoor, privacy

N.S. en A.B. tegen De Morgen Ongegrond

Het artikel brengt vier getuigenissen over ouderverstoting, waarbij een van de getuigen

de ex-partner van N.S. en adoptievader A.B is. Klaagster N.S. zegt dat het artikel de privacy
schendt, niet strookt met de waarheid en ongegronde beschuldigingen uit. Maar zij en haar
advocaat duiden geen feitelijke fouten of ongegronde beschuldigingen aan in het artikel.
Verder zijn klaagster en haar dochter in ruimere kring en voor de doorsnee lezer van de krant
niet herkenbaar. Ten slotte was wederhoor niet nodig omdat de uitspraken van de getuige
ten aanzien van klaagster, die niet met naam wordt genoemd, geen ernstige beschuldigingen
zijn die de eer en goede naam betreffen.

25



26

Noels tegen Het Laatste Nieuws Deels gegrond

Het artikel gaat over de infiltratie van het verzet tegen de coronamaatregelen door
extreemrechts en neonazi’s en meldt dat klaagster zich als medeorganisator opwierp van
een verijdelde betoging tegen de lockdown.

Volgens de Raad maakt de krant aannemelijk dat de feiten en gegevens in het artikel op
basis van verschillende bronnen gecheckt en waarheidsgetrouw weergegeven zijn. De Raad
zegt ook dat het privéleven van klaagster niet geschonden is en dat het geoorloofd was om
haar voornaam, eerste letter van haar familienaam, woonplaats en politieke voorkeur te
vermelden. Op deze punten is de klacht ongegrond.

De klacht is wel gegrond wat wederhoor betreft. De figuur van klaagster bekleedt een
centrale rol in het artikel en de titel en het artikel linken haar aan neonazisme, waarmee de
krant een ernstige beschuldiging uitbrengt die de eer en goede naam betreft. Daarom had
de journalist klaagster voor publicatie een loyale kans op wederhoor moeten bieden.

Waarheidsgetrouwe berichtgeving, voorinzage, privacy

Touring tegen De Tijd Ongegrond

Naar aanleiding van de 125ste verjaardag van Touring schetst het artikel een profiel van de
organisatie. Volgens de Raad maakt de journalist aannemelijk dat hij de feiten en gegevens die
aan bod komen in het artikel aan de hand van verschillende documenten en gesprekken grondig
heeft gecheckt. Op basis daarvan heeft hij een kritische analyse gemaakt van Touring, wat zijn
recht is. Dat Touring sommige passages aanstootgevend vindt, betekent niet dat de journalist te
kwader trouw heeft gehandeld, zoals klager zegt, of dat er een beroepsethische fout is gemaakt.
Verder is de Raad van oordeel dat het privéleven van de bestuurders van Touring niet geschonden
is en dat afspraken over voorinzage correct en loyaal zijn nageleefd. De journalist heeft rekening
gehouden met alle feitelijke onnauwkeurigheden waarop Touring gewezen had en de Raad wijst
erop dat voorinzage niet dient om de tekst, met de verhaallijn, toon, interpretatie en analyse van de
journalist, te herschrijven.

Waarheidsgetrouwe berichtgeving, wederhoor

De reportage laat een man aan het woord die vertelt dat hij gecontacteerd werd door het
bedrijf Flancco om rookmelders bij hem te komen plaatsen, terwijl hij die niet besteld had. De
rookmelders waren echter wel besteld door zijn zoon, tevens eigenaar van de woning, wat
niet wordt vermeld.

De intro van de reportage heeft het over ‘een man die waarschuwt voor agressieve verkoop
van rookmelders’, de journalist spreekt in zijn commentaar over ‘ondoorzichtige praktijken’,
en de bewoner die zijn verhaal doet, spreekt van ‘bedrog op zeer grote schaal’.

De redactie en de journalist hebben Flancco niet gecontacteerd, noch om het verhaal
te checken, noch met het oog op wederhoor. Dat strookt niet met de principes over
waarheidsgetrouw berichten en checken van informatie en over wederhoor. Gezien de
ernstige beschuldigingen die de eer en goede naam betreffen, had RTV Flancco voor
uitzending van de reportage een kans op wederhoor moeten bieden.



Ongegronde verdachtmakingen, wederhoor, privacy

Van Dijck tegen P-Magazine.be Deels gegrond

Klager Kris Van Dijck was op het moment van publicatie voorzitter van het Vlaams Parlement.
De artikels gaan over zijn tussenkomst als parlementslid bij de federale minister van Werk
voor een escortdame met wie hij volgens de artikels ‘meer dan een prostituee-klantenrelatie’
had.

De Raad is van oordeel dat het maatschappelijk belang van de berichtgeving opweegt tegen
het privébelang van klager en dat de privacy van klager niet geschonden is. De klacht is op dit
punt ongegrond.

Wat de overige punten betreft is de klacht wel gegrond. De Raad is van oordeel dat de
indruk van fraude wordt gewekt door de combinatie van de suggestieve titel van het eerste
artikel “Vlaams Parlementsvoorzitter betaalde meisje van plezier met uw centen” met een
aantal zinnen in het artikel. Die zinnen kunnen de indruk wekken dat klager op de hoogte
was van een mogelijke frauduleuze constructie op het moment dat hij contact nam met de
minister, wat de Raad niet kan uitmaken, maar wat P-Magazine ook niet aannemelijk maakt.
Ook de titel dat klager een meisje van plezier betaalde met belastinggeld, wordt op geen
enkele manier gestaafd door de inhoud van het artikel en ook hiervoor haalt de journalist
geen elementen aan die dit kunnen onderbouwen, terwijl het om ernstige verdachtmakingen
gaat. De Raad is van oordeel dat de klacht op dit punt gegrond is.

De klacht is ook gegrond wat wederhoor betreft omdat de journalist klager voo6r publicatie
geen kans heeft gegeven om te reageren, wat nochtans essentieel was gezien de ernstige
beschuldigingen die de eer en goede naam betreffen.

Ongegronde verdachtmakingen, wederhoor

Hubertus Vereniging Vlaanderen tegen TV Limburg Ongegrond

In de reportage over de verdwijning van wolvin Naya zegt de directeur van het
Natuurhulpcentrum in Oudsbergen dat hij, zonder het te kunnen bewijzen, zeker is dat Naya
doodgeschoten is door jagers. Klager neemt aanstoot aan de reportage wegens het gebrek
aan journalistieke omkadering en het gebrek aan wederhoor.

De Raad ziet geen probleem met de omkadering van de reportage en zegt dat het principe
van wederhoor voor uitzending niet van toepassing was, omdat de reportage ging over
jagers in het algemeen en niet over een specifiek identificeerbare persoon, vereniging

of organisatie. De reportage vermeldt ook dat het niet zeker is of wolvin Naya dood is,
waarmee ze andere pistes openlaat. Ten slotte maakt de reportage deel uit van een lopend
nieuwsverhaal en heeft TV Limburg in de eerstvolgende uitzending jagers, bij monde van een
vertegenwoordiger van Hubertus Vereniging Vlaanderen, de kans gegeven om te reageren.

Van der Veken Vyncke tegen VRT / Radio 1/ Byloo Ongegrond

Klager Wolfgang Van der Veken Vyncke is vicepreses van studentenvereniging KVHV
(Katholiek Vlaams Hoogstudentenverbond). Hij zei in De Afspraak op Canvas dat er geen
banden zijn tussen KVHV en Schild & Vrienden en dat hij geen lid was of is van deze
vereniging. Radiopresentator Vincent Byloo raadde hem aan om nog eens goed te kijken
naar de Pano-reportage over Schild & Vrienden en de Facebookpagina van die organisatie
en draaide vervolgens ‘Liegebeest’ en ‘Little Lies’, met daarop de uitspraken van Van der
Veken Vyncke gemonteerd. Van der Veken Vyncke zegt dat Byloo hem belachelijk maakte en
beschuldigde zonder kans op wederhoor.

27



28

De klacht is ongegrond. Het gaat om satire waarin Byloo, in zijn eigen ludieke en spottende
stijl, de uitspraken van Van der Veken Vyncke in een lopend maatschappelijk debat
confronteert met gegevens die klager niet tegenspreekt. Als auteur van een cartoon

of column, zegt de Raad, geniet een journalist een grotere mate van vrijheid om zijn
mening te geven en om conclusies te trekken uit de feiten dan in feitelijke berichtgeving,
daarbij inbegrepen de vrijheid om feiten of uitspraken humoristisch, met overdrijving en
provocerend op de korrel te nemen of ermee te spotten.

Ongegronde verdachtmakingen

Michael Jackson Enterprise tegen Standaard.be & DS Avond Ongegrond

Het artikel gaat over het beleid van radiostations tegenover de muziek van Michael Jackson
en stelt de vraag wie had kunnen denken dat het moeilijk zou worden om zijn muziek op
de radio te draaien. Fanclub Michael Jackson Enterprise zegt dat de journalist aanneemt dat
Jackson schuldig is aan kindermisbruik, terwijl hij onschuldig werd verklaard.

De Raad zegt in zijn uitspraak dat klager verwacht dat de journalist onderzoek zou voeren
naar de schuld of onschuld van Jackson, maar dat is binnen de context van dit artikel

niet aan de orde. Het artikel gaat niet over de mogelijk door Jackson gepleegde feiten,
maar over de reacties van radiostations op een documentaire (Leaving Neverland) die
internationaal ophef veroorzaakte. Bovendien vermeldt het artikel dat Jackson bij eerdere
beschuldigingen een minnelijke regeling trof en werd vrijgesproken.

Bouwbedrijf dhulst’ tegen De Standaard Ongegrond
Bouwbedrijf dhulst’ tegen Belga Ongegrond
Bouwbedrijf dhulst’ tegen Het Nieuwsblad en Nieuwsblad.be Ongegrond
Bouwbedrijf dhulst’ tegen GVA.be Ongegrond
Bouwbedrijf dhulst’ tegen Tijd.be Ongegrond
Bouwbedrijf dhulst’ tegen DeMorgen.be Ongegrond

De artikels gaan over contracten die toenmalig algemeen directeur Peter Claes van de VRT
sloot met externe partijen. Ze hebben het onder meer over een duur contract met een
freelanceregisseur en schrijven dat die regisseur zijn villa liet bouwen door bouwbedrijf dhulst’
van de echtgenote van Claes. De Standaard kwam als eerste met dit bericht. De andere media
verwijzen hiernaar of bouwen erop voort met reacties van de VRT, de vakbonden en Audit
Vlaanderen. De echtgenote van Claes zegt dat de artikels haar bedrijf onterecht in opspraak
brengen.

De Raad verklaarde de zes klachten ongegrond. Dat Claes een exclusiviteitscontract sloot met de
freelanceregisseur en dat de regisseur zijn villa werd gebouwd door bouwbedrijf dhulst’ van de
echtgenote van Claes, wordt niet betwist en het is journalistiek geoorloofd om feiten, die door
hun combinatie opmerkelijk zijn, naast elkaar te plaatsen. De artikels uiten bij deze vaststelling
geen ongegronde verdachtmakingen of beschuldigingen tegenover bouwbedrijf dhulst’,
waarover sprake in artikel 25 van de Code.

Bouwbedrijf dhulst’ tegen HLN.be Gegrond

Dit artikel gaat, net als de hierboven vermelde artikels, over het contract dat toenmalig
algemeen directeur Peter Claes van de VRT sloot met een freelanceregisseur en over de
reactie van de socialistische vakbond daarop. Bij het artikel staat een foto van klaagster,
eigenaar van bouwbedrijf dhulst’, met als bijschrift: ‘Ook bouwbedrijf D’Hulst, geleid door
de vrouw van Claes, komt in opspraak’. Klaagster zegt dat het artikel en de foto haar bedrijf
onterecht in opspraak brengen.



Deze klacht verklaarde de Raad wel gegrond. De link tussen de inhoud van het artikel en de
erbij gepubliceerde foto is volkomen onduidelijk. Klaagster en haar bedrijf komen nergens
in het artikel ter sprake en het artikel brengt geen enkel element aan dat het bijschrift bij
de foto duidt of onderbouwt. Op die manier maakt het artikel het bedrijf verdacht zonder
enige aanwijzing wat de grond daarvoor zou kunnen, wat ingaat tegen het principe dat een
journalist geen ongegronde verdachtmakingen uit.

De redactie heeft het bijschrift en de foto verwijderd, maar dat doet niets af aan de
oorspronkelijke publicatie ervan. Bovendien heeft de redactie niet vermeld dat het artikel
werd aangepast, wat nochtans nodig was, gezien de ernst van de wijziging.

Weergave van interview

Steegen tegen Het Belang van Limburg Deels gegrond

Het artikel gaat over de politiek in Eigenbilzen, een kerkdorp van Bilzen, waar de
gemeenteraadsverkiezingen moesten worden overgedaan en waar de oude tweespalt van
tijdens de Tweede Wereldoorlog nog niet helemaal verteerd is. De journalist citeert klager dat
zijn moeder wit was en zijn vader een zwarte, maar klager betwist dat hij dat gezegd heeft.

De Raad is van oordeel dat de journalist onvoldoende aannemelijk maakt dat klager het citaat
als zodanig en in die bewoordingen heeft uitgesproken. De klacht is gegrond op dit punt.

Klager neemt ook aanstoot aan de vermelding dat hij tijdens het interview geémotioneerd
raakte. Op dit punt is de klacht ongegrond omdat het geoorloofd is om de emoties van een
geinterviewde weer te geven.

Gebruik van archiefmateriaal

Van Lancker tegen Het Laatste Nieuws

Klager is docent aan de KU Leuven. Het artikel citeert hem naar aanleiding van een beslissing
van Zorg Leuven om anticonceptie terug te betalen aan alle leefloners. Het citaat komt uit
een archiefartikel van De Morgen over een eerdere beslissing van het OCMW van Gent.

De Raad is van oordeel dat Het Laatste Nieuws bij de overname van het oude citaat uit De
Morgen onvoldoende rekening heeft gehouden met de verschillende context van beide
artikels, waardoor de citaten in Het Laatste Nieuws niet de mening van klager over de
maatregel in Leuven weergeven. Het Laatste Nieuws wekt verder de indruk dat de krant
klager geinterviewd heeft, wat niet het geval was.

Onderscheid tussen feiten en opinies

Freilich tegen De Morgen Ongegrond

Het artikel gaat over de kritiek binnen N-VA op Kamerlid Michael Freilich, omdat hij in zijn
kantoor in het parlement een joodse kandelaar had aangestoken in het kader van Chanoeka,
het Joodse feest van het licht. Enkele vooraanstaande en minder bekende leden van N-VA
zeggen onder meer dat er wat extra werk is aan Freilich en dat ze wisten dat hij voor de
buitenbaan zou kiezen, maar dat hij in dit geval wel wat ver afdrijft.

Klager maakt bezwaar tegen de titel van het artikel omdat die volgens hem enkel de opinie
van de journalist weergeeft. De titel luidde: “Freilich: een ongeleid projectiel binnen N-VA.
Na filmen in gesloten commissie nu godsdienst belijden in parlement.” De Raad is van oordeel
dat de titel strookt met de inhoud van het artikel. Hij geeft de inhoud kort, bondig en
samenvattend weer om zo de aandacht van de lezer te trekken, wat eigen is aan titels.

29



30

Privacy

E.V.S. tegen Het Laatste Nieuws en HLN.be Ongegrond

Het artikel gaat over de man die in mei 2019 de speurders naar de moordenaar van Julie Van
Espen leidde en nu zelf terechtstaat voor een gewapende overval. Op een foto bij het artikel
staan de man, zijn twee kompanen en een vrouw in beige jas (klaagster) aan de rechtbank in
Leuven. Klaagster neemt aanstoot aan de foto.

De klacht is ongegrond omdat klaagster onherkenbaar is op de foto. Haar gelaat is volledig
geblurd en op een doeltreffende manier onherkenbaar gemaakt. Ook haar jas maakt haar niet
herkenbaar en haar naam of initialen worden nergens vermeld.

T.M. en T.A. tegen Het Laatste Nieuws Ongegrond

Het artikel gaat over ViaVia-reiscafés. Bij het artikel staat een foto van het café in Jogjakarta,
Indonesi&, waarop ook klagers staan. Klagers zeggen dat de foto hun privacy schendt.

De klacht is ongegrond. De journalist heeft de foto gekregen van de uitbaatster van het café
en kon er volgens de Raad redelijkerwijs en te goeder trouw van uitgaan dat hij ze als zodanig
kon publiceren. Verder is een café een voor het publiek toegankelijke ruimte en zoomt de foto
niet in op klagers. Ze geeft een algemeen beeld met dertien mensen in het café. De inhoud
van het artikel en de foto zijn ook niet controversieel. Daarom is de gepubliceerde foto niet in
strijd is met de principes van de Code over beelden op openbare of voor de pers toegankelijke
plaatsen.

H.P. tegen Het Laatste Nieuws en Selis Deels gegrond

Het artikel gaat over een man van 63 die pas twee maanden na zijn overlijden gevonden
werd in zijn sociale woning in Sint-Truiden.

Het thema van het artikel is zonder meer van maatschappelijk belang, maar de vermelding
van de naam en de voornaam van het slachtoffer voegt daaraan niets toe en strookt niet
met de principes over identificatie van slachtoffers, en ook gegevens over zijn ziekte en
gezondheid behoren tot het privéleven. Anderzijds was de foto van de woonblokken en de
vermelding van de straatnaam binnen de gegeven context wel verantwoord.

X tegen Van Hemeledonck Ongegrond

De klacht gaat niet over een uitgezonden reportage, maar over een telefoongesprek van de
journalist, die klaagster belde met het oog op een geplande reportage naar aanleiding van de
eerste verjaardag van een moordzaak. Klaagster spreekt van een inbreuk op haar privacy.

De klacht is ongegrond. De journalist heeft het telefoonnummer van klaagster gevonden
via haar contacten en heeft haar eenmalig gebeld, wat geoorloofd is en behoort tot

het normale journalistieke werk. Geen van beide elementen zijn een schending van het
privéleven. Hetzelfde geldt voor het feit dat de journalist op de hoogte was van gegevens
uit het gerechtelijk onderzoek, zoals de vermelding van de naam klaagster en de mogelijke
omschrijving ‘cruciale getuige’, en voor het feit dat hij in het telefoongesprek naar die
gegevens verwezen heeft. De journalist heeft klaagster gecontacteerd om deze gegevens af
te toetsen, wat journalistiek correct is.

De Beuckeleer en Vanstallen tegen VRT / Eén / Spoed 24/7

Klager werd na een val in de Dijle opgenomen op de spoedafdeling van Gasthuisberg in
Leuven. De reportage over zijn opname werd twee jaar en acht maanden later uitgezonden
in de reeks Spoed 24/7.



Bij zijn opname in het ziekenhuis ondertekende klager een toestemmingsformulier,

maar het productiehuis maakt niet aannemelijk dat klager op dat moment voldoende
geinformeerde toestemming kon geven. In de volgende fases van het productieproces
werd hij telkens door andere medewerkers van het productiehuis gecontacteerd. Hij uitte
verschillende keren zijn voorbehoud om de beelden te bekijken en om mee te werken aan
de uitzending. Over de vraag of hij toestemming gaf voor uitzending van de beelden, lopen
de versies van klager en het productiehuis uiteen. Dat verschil in interpretatie kan volgens
de Raad worden toegeschreven aan de telkens wisselende contactpersonen gedurende de
lange periode tussen opname en uitzending, waardoor klager gedurende dat proces, met
zeer lange tussenpozen, geen vast aanspreekpunt of geen vertrouwenspersoon had voor
eventuele bedenkingen of bezwaren. Het productiehuis toont ook niet aan dat een brief
over de nakende uitzending naar het juiste adres werd gestuurd. Door de combinatie van
al deze elementen is de Raad van oordeel dat onvoldoende omzichtig is omgegaan met de
kwetsbare situatie waarin klager zich als slachtoffer van een ongeval bevond.

Corens tegen ROB-tv Ongegrond

De reportage gaat over de naleving van de coronamaatregelen op paasdag aan de basiliek
van Scherpenheuvel, waar fietsers en wandelaars volgens de commentaarstem moeilijk
afstand kunnen houden. Klagers, twee broers en hun vader, komen twee keer kort in beeld.

De reportage strookt met de principes over het maken en uitzenden van beelden op
openbare plaatsen. De naleving van de coronamaatregelen is een thema van groot
maatschappelijk belang en het is journalistiek verantwoord om dat in beeld te brengen.
Klagers waren op uitstap met de fiets en hun betrokkenheid bij de inhoud van de reportage
is duidelijk. De beelden, de intro en het commentaar zijn algemeen en niet beschuldigend ten
aanzien van klagers.

Identificatie in gerechtelijke context

Caenepeel tegen Nieuwsblad.be Ongegrond
Caenepeel tegen HLN.be Ongegrond

De artikels gaan over voetballer Jinty Caenepeel, die zich voor de Brugse rechtbank moest
verantwoorden voor een vechtpartij, en vermelden ook eerdere veroordelingen die hij

opliep.

Gezien de publieke rol die hij speelde en speelt in het voetbalmilieu en gezien de
mediabekendheid die hij in dat milieu geniet, kan Caenepeel beschouwd worden als een
publiek figuur. Bij gerechtelijke verslaggeving is het geoorloofd om een publiek figuur, die
verdacht wordt of veroordeeld werd, volledig te identificeren. Beide elementen zijn van
toepassing. Daarom is de Raad van oordeel dat het geoorloofd was om klager in de artikels
met naam en voornaam volledig te identificeren.

V.D. tegen HLN.be Ongegrond

Het artikel gaat over een rechtszaak tegen de leden van een jeugdbende, waarvan klager een
van de slachtoffers was. Hij werd in elkaar geslagen toen hij de daders om een joint vroeg.

Hij zegt dat het artikel hem herkenbaar maakt terwijl zijn directe omgeving niet weet dat hij
joints rookt.

31



32

De klacht is ongegrond. De beschrijving van de feiten en de vermelding dat klager aan de
daders een joint had gevraagd, is aan bod gekomen tijdens de publieke rechtszitting en het is
geoorloofd om dat in deze context te vermelden. Het artikel vermeldt geen naam, initialen,
leeftijd of woonplaats en is in de gegeven context voldoende terughoudend met betrekking
tot gegevens die klager als slachtoffer identificeerbaar kunnen maken.

B. tegen HBVL.be Ongegrond

Het artikel gaat over het onderzoek naar de gijzeling van een jongen van 13 en focust
op klager, die het brein zou zijn achter de gijzeling en wordt omschreven als een berucht
moslimextremist.

De Raad zegt dat volledige identificatie van klager, met naam en foto, geoorloofd

is. De ontvoering van een kind is een zaak van gewichtig maatschappelijk belang, de
aanhouding van klager in deze zaak wordt niet betwist en door zijn eerdere vervolgingen in
terrorismedossiers was klager al een publiek figuur.

Gezien de context van ontvoering en gijzeling van een jongen van 13 is het ook geoorloofd
om in een profielschets van de verdachte te schrijven dat hij zelf vader is van vier kinderen en
daarbij hun leeftijd te vermelden. Hetzelfde geldt voor de vermelding van de woonplaats en
de foto van de woning, waar klager door de politie werd opgepakt.

X tegen Het Belang van Limburg en HBVL.be

X is de zoon van een van de hoofdverdachten in de hierboven vermelde gijzelingszaak. Het
artikel vermeldt de naam van de vader, bekend uit twee terrorismedossiers, en schrijft dat
verschillende van zijn familieleden zijn aangehouden, onder wie X, die in een jeugdinstelling
werd geplaatst. Zijn advocaat vindt dat het artikel X onterecht identificeerbaar maakt.

De Raad is van oordeel dat identificatie van de vader van X geoorloofd is en dat

het verantwoord is om de aanhouding van verschillende van zijn familieleden in de
ontvoeringszaak te vermelden, ook de aanhouding en plaatsing van een minderjarig
familielid. Maar juist omdat klager geplaatst is door de jeugdrechter, had de journalist
omzichtiger moeten omspringen met de vermelding van een aantal gegevens. X is immers
identificeerbaar door de combinatie van diverse elementen zoals de naam van zijn vader, zijn
leeftijd, en in een eerder gepubliceerd artikel een foto van de gezinswoning. Dat strookt niet
met de richtlijn bij artikel 23 over identificatie van minderjarigen in gerechtelijke context.

Recht op vergetelheid

Beel tegen Nieuwsblad.be Ongegrond

De klacht gaat over de weigering van de redactie om twee familiefoto’s van een
viergeslacht, gepubliceerd in 2013 en 2015, offline te halen. Verwijzend naar het recht op
vergetelheid vroeg klager om de foto's te verwijderen, maar de redactie wees die vraag af.
Daarop diende hij een klacht in bij de Raad.

De Raad is van oordeel dat het maatschappelijk belang van het archief in dit geval
zwaarder doorweegt dan de vraag van klager om de twee foto's te laten verwijderen. Het
maatschappelijk belang van het archief geldt voor het geheel en voor alle types van artikels,
inclusief over faits divers en alledaagse onderwerpen. Verder gaat het om positieve en niet
controversiéle familiefoto’s waarbij de familiale context niet gewijzigd is en die destijds op
uitdrukkelijke vraag en met toestemming van een familielid gepubliceerd werden.



X tegen DeMorgen.be Ongegrond

X tegen HLN.be Ongegrond
X tegen Sceptr Ongegrond
X tegen Pallieterke.net Ongegrond
X tegen Reactnieuws.net Ongegrond
X tegen 't Scheldt Ongegrond

Klager is docent aan een hogeschool. Hij vroeg aan de redacties van verschillende sites om
artikels over hem offline te halen. De redacties wezen die vraag af of lieten ze onbeantwoord.
Daarop diende hij een klacht in bij de Raad, waarvoor hij het recht op vergetelheid inriep.

De artikels melden dat klager als docent aan zijn studenten maximum op het examen
beloofde als ze in ruil klimaatacties zouden voeren. Klager riep een medische context in om
ze te laten verwijderen.

De Raad zegt dat het maatschappelijk relevant was om over het initiatief van klager te
berichten, dat hij door zijn politieke en maatschappelijke activiteiten beschouwd kan worden
als een publiek figuur, dat zijn les in het verlengde lag van die politieke en maatschappelijke
activiteiten, en dat een medische context waarnaar hij verwijst op zich geen reden is waarom
de berichtgeving niet toegankelijk zou mogen blijven. De rechten en belangen die klager
inroept om de artikels te laten verwijderen wegen niet op tegen het maatschappelijk belang
van een zo volledig mogelijk archief en van het recht op informatie.

33



34

SAMENSTELLING VAN DE RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK

JOURNALISTEN

Samira BENDADI, journalist MO* Magazine

lvan CORNELISSEN, eindredacteur Het Laatste Nieuws

Steven DE BOCK, nieuwsmanager Het Nieuwsblad

Luc DE SMET, gepensioneerd journalist

Frederik DE SWAEF, hoofdredacteur bij News City, DPG Media
Lucie DE ZUTTER, hoofdredacteur AVS Oost-Vlaamse Televisie
Luc MICHIELS, nieuwsmanager Belga

Stefaan MICHIELSEN, journalist De Tijd

Faroek OZGUNES, journalist VTM

Hubert VAN HUMBEECK, gepensioneerd journalist

Gie VAN ROOSBROECK, gepensioneerd journalist

Louis WEENEN, freelance journalist

An BROUCKMANS, hoofdredacteur Feeling/Gael

Jo BUGGENHOUT, chef buitenland en deontologie VTM Nieuws
Marc DUPAIN, general manager We Media

Marian KIN, redactiemanager en culinair journalist De Morgen
Saskia LAURENT, adjunct-hoofdredacteur Belga

Tim PAESMANS, COO Photo News

Tim PAUWELS, nieuwsombudsman VRT

Werner SMEUNINX, afgevaardigde Mediahuis

Geert STEURBAUT, secretaris-generaal Mediahuis

Jacques SYS, hoofdredacteur Sport/Voetbalmagazine

Karen VAN BRABANT, bedrijfsjurist DPG Media

Diane WAUMANS, manager beroepsethiek VRT

PUBLIEK EN SAMENLEVING

Helen BLOW, communicatie & campagnes Welzijnszorg

Eric BREWAEYS, staatsraad Raad van State en docent VUB

Anouk DEVENYNS, voorzitter Nederlandstalige ondernemingsrechtbank Brussel
Paul GEERTS, zelfstandig publicist

Karin GENOE, CEO Vias institute

Peter MARX, advocaat

Steve PAULUSSEN, hoofddocent UAntwerpen

lke PICONE, docent VUB & senior researcher imec-SMIT

Leen UYTERHOEVEN, corporate communication and public affairs NMBS
Flip VOETS, gepensioneerd journalist en gewezen ombudsman RvdJ
Heidi WAEM, advocaat

Evi WERKERS, jurist auteursrechten FOD Economie

SECRETARIS-GENERAAL

Pieter KNAPEN

ADMINISTRATIEF SECRETARIAAT

Viviane DE COCK

Toestand op 31 december 2020






Raad voor do.
Journaletiok

Raad voor de Journalistiek:
de media worden er beter door.

IPC — Résidence Palace 3/217 — Wetstraat 155 — 1040 Brussel

Tel. +32 2 230 27 17 - www.rvdj.be — info@rvdj.be

vzw Vereniging van de Raad voor de Journalistiek — RPR Brussel — 478.539.701
Verantwoordelijke uitgever: Pieter Knapen, Wetstraat 155, 1040 Brussel



